Uso de TIC en estudiantes universitarios chilenos: enfoque desde la adultez emergente
Use of ICT Among Chilean University Students: Approach from the Perspective of Emerging Adulthood
Author
Labbé, Christian; Instituto de Informática Educativa, Universidad de La Frontera
López-Neira, Leonardo; Instituto de Informática Educativa, Universidad de La Frontera
Saiz, José L.; Departamento de Psicología, Universidad de La Frontera
Vinet, Eugenia; Departamento de Psicología, Universidad de La Frontera
Boero, Paula; Departamento de Psicología, Universidad de La Frontera
Abstract
La adultez emergente es una etapa en la cual, habiéndose finalizado la adolescencia, se posterga la asunción a la adultez. Hay evidencia de que el uso de tecnologías de información y comunicación puede relacionarse con tareas propias de esta etapa. Utilizando el enfoque de la adultez emergente, el presente estudio cuantitativo tuvo por objetivo caracterizar el uso de TIC en adultos emergentes, todos estudiantes de universidades chilenas, y examinar el efecto del sexo, nivel socioeconómico y edad en tal uso. Una muestra intencionada de 1.469 estudiantes respondió un cuestionario que indagaba en distintos aspectos de la experiencia con TIC. Los resultados muestran que, comparados con la población general, los estudiantes acceden más al computador y emplean las TIC con mayor frecuencia para un conjunto de actividades. En el tiempo de uso diario de TIC se observó un efecto del sexo, pero no del nivel socioeconómico ni de la edad. Además, se identificaron cuatro tipos de uso de TIC: comunicativo, informativo, hedonista y utilitario. Los hombres hacen mayor uso hedonista y menor uso utilitario que las mujeres. El nivel socioeconómico se relaciona con el uso informativo y hedonista, en tanto que la edad se asocia con el uso comunicativo e informativo. Emerging adulthood (EA) is a stage of development in which, having finishedadolescence, the assumption of adulthood is postponed. There is evidence that theuse of information and communication technologies (ICTs) can be related to thetasks in EA. Using the EA approach, the objective of this quantitative study wasto characterize the use of ICTs among emerging adults, all students of Chileanuniversities, and examine the effect of gender, socioeconomic status, and age in thisuse. An intentional sample of 1,469 students answered a questionnaire that investigateddifferent aspects of their experience with ICTs. The results show that students accesscomputers more and use ICTs more frequently than the general population for a set ofactivities. A gender effect was observed in the time spent using ICTs each day, but noeffects of socioeconomic status or age were found. In addition, four types of ICT usewere identified: communicative, informative, hedonistic, and utilitarian. Men makegreater hedonistic use and less utilitarian use of ICTs than women. Socioeconomicstatus is related to informative and hedonistic use, while, on the other hand, age isassociated with communicative and informative use.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Traditional Assessment or Invisible Assessment Using Games? New Frontiers in Cognitive Assessment
Rosas, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile; Ceric, Francisco; Universidad del Desarrollo; Aparicio, Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile; Arango, Paulina; Pontificia Universidad Católica de Chile; Arroyo, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile; Benavente, Catalina; Pontificia Universidad Católica de Chile; Escobar, Pablo; Pontificia Universidad Católica de Chile; Olguín, Polín; Pontificia Universidad Católica de Chile; Pizarro, Marcelo; Pontificia Universidad Católica de Chile; Ramírez, María Paz; Pontificia Universidad Católica de Chile; Tenorio, Marcela; Pontificia Universidad Católica de Chile; Véliz, Soledad; Pontificia Universidad Católica de Chile. Psykhe; Volumen 24, Número 1 (2015) -
Imaginaries about the Northern border in the discourse of Argentine national press
Navarro-Conticello, Jose; Universidad de Talca; Benedetti, Alejandro; CONICET/Universidad de Buenos Aires. Cuadernos.info; núm. 46; 129-152 -
Urban Borders. The Social Worlds of the Residential Buildings of Buenos Aires
Novick, Alicia; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de General Sarmiento. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 45, núm. 136 (2019)