The complexity of language in group facilitation processes
La complejidad del lenguaje en los procesos de facilitación de grupos
Author
Arce Rojas, Rodrigo Severo
Abstract
This review article is a derivative of the author’s doctoral thesis on facilitation and complex thinking. From the analysis and synthesis, it is concluded that although there are already approaches and methods of facilitation that address complexity, these have not been sufficiently disseminated and understood, so a Cartesian facilitation approach that simplifies complex reality still predominates. Reality is presented in its simple, complicated and complex dimensions and Cartesian facilitation is more applicable to simple situations but has difficulties in addressing the complexity that presents critical, rare, uncertain, ambiguous, discontinuous and blurred phenomena. As much as facilitation has the purpose of making things easier, it faces multiple complexities such as that of the brain, mind, intelligence, consciousness, group, communication, language, among other complexities. In this concert of complexities the present article addresses the complexity of language as part of the communicational processes in dialogue group facilitation. It is found that language complexity can be approached from the complex adaptive systems characteristic of the complexity sciences and complex thought with its principles of organization, dialogicity, recursion and hologram. As such, it is understood that language is an organized system that presents a set of tangible and intangible elements that are interrelated and interdependent and that present the property of self-organization and emergence, a non-linear dynamic far from equilibrium with the capacity for adaptation and evolution. This allows the expansion of consciousness to be generated from the resignification of initial ideas resulting from inter-subjective dialogue. In this sense, group facilitation can be enriched by understanding the complexity of language. El presente artículo de revisión es un producto derivado de la tesis doctoral del autor sobre facilitación y pensamiento complejo. Del análisis y síntesis se concluye que aunque ya existen enfoques y métodos de facilitación que abordan la complejidad éstos no han sido suficientemente difundidos y comprendidos por lo que aún predomina un enfoque de facilitación cartesiana que simplifica la realidad compleja. La realidad se presenta en sus dimensiones simples, complicadas y complejas y la facilitación cartesiana es más aplicable a situaciones simples pero tiene dificultades para abordar la complejidad que presenta fenómenos críticos, raros, inciertos, ambiguos, discontinuos y borrosos. Por más que facilitación tenga el propósito de hacer más fáciles las cosas se enfrenta con múltiples complejidades tales como la del cerebro, la mente, la inteligencia, la conciencia, el grupo, la comunicación, el lenguaje, entre otras complejidades. En este concierto de complejidades el presente artículo aborda la complejidad del lenguaje como parte de los procesos comunicacionales en la facilitación de grupos de diálogo. Se encuentra que la complejidad del lenguaje puede ser abordado desde los sistemas adaptativos complejos propios de las ciencias de la complejidad y el pensamiento complejo con sus principios de organización, dialogicidad, recursividad y hologramía. Como tal se entiende que el lenguaje es un sistema organizado que presenta un conjunto de elementos tangibles e intangibles que se encuentran interrelacionados e interdependientes que presentan la propiedad de autoorganización y emergencias, una dinámica no lineal alejada del equilibrio con capacidad de adaptación y evolución. Ello permita que se pueda generar la ampliación de la conciencia a partir de la resignificación de ideas iniciales producto del diálogo intersubjetivo. En tal sentido la facilitación de grupos puede ser enriquecido a partir del entendimiento de la complejidad del lenguaje.