Show simple item record

Riesgo en salud mental y burnout en docentes de establecimientos municipales

dc.creatorReynaldos Quinteros, Carolina
dc.creatorGray Gariazzo, Nora
dc.creatorAlfaro Montecino, Bélgica Daniela
dc.date2015-12-10
dc.date.accessioned2020-08-05T02:55:13Z
dc.date.available2020-08-05T02:55:13Z
dc.identifierhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/24
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/148720
dc.descriptionThe aim of this study was to detect levels of risk in the mental health of teachers in public educational establishments. The Goldberg General Health Questionnaire (GHQ) and the Burnout Questionnaire for Teachers-Revised (CBP-R) were applied to 173 teachers from six establishments in a commune in the Maule Region, in Chile. The results showed significant indicators of higher mental health only with regards to gender (higher in women). As for burnout, significant effects of socio demographic variables were found in the sub-categories of Role stress (women scored higher), Organizational conditions and Lack of achievement (age range 36- 50 scored higher), and Depersonalization (work experience of 16 years or more, along with those with the most amount of years at the same establishment scored higher). It can be concluded that, on one hand females are more likely to develop mental health disorders and on the other, the older the worker and the higher the seniority, the more likely to be related to burnout.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este estudio fue detectar niveles de riesgo en salud la mental de docentes en establecimientos educacionales municipales. Se aplicó el Cuestionario de Salud General de Goldberg (GHQ) y el Cuestionario de Burnout para Profesores Revisado (CBP-R) a 173 docentes de seis establecimientos de una comuna de la región del Maule. En los resultados aparecieron indicadores significativos de mayor riesgo en salud mental solo en cuanto a género (mayor en mujeres). En cuanto a burnout, se encontraron efectos significativos de las variables sociodemográficas en las subcategorías Estrés de rol (las mujeres puntuaron más alto), Condiciones organizacionales y falta de realización (tramo de edad de 36 a 50 años puntuó más alto), y Despersonalización (mayores puntajes en el grupo de 16 años o más de experiencia profesional y con mayor cantidad de años en el mismo establecimiento). Se concluye que la variable género femenino aparece más aso ciada a mayor probabilidad de alteraciones de salud mental, y la mayor cantidad de años de edad y de trabajo se aprecia más relacionada con manifestaciones de burnout.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/24/21
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/24/133
dc.sourceUCMaule; Núm. 49 (2015): UCMaule; 9-22es-ES
dc.source0719-9872
dc.source0717-2656
dc.titleRisk in mental health and burnout in public schools teachersen-US
dc.titleRiesgo en salud mental y burnout en docentes de establecimientos municipaleses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record