Show simple item record

La lucha ideológica presente en la reforma educacional de 1927

dc.creatorJara Millán, Jorge Esteban
dc.date2015-06-10
dc.identifierhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/29
dc.descriptionThe purpose of this research article is to characterize the ideology in the carried out educational reform, during the first government of Carlos Ibáñez del Campo. To achieve those purposes a heuristic - hermeneutical method was used. The study was an explanatory one. The technique used was a historical discourse analysis type. This kind of approach permitted to recognize the libertarian origins of the General Association of Teachers, the modernizing education project implemented by the government of Ibáñez, the active type of school proposed by teachers, and the educational process of counter Reformation used by the government to destroy the teachers’ proposal. The conclusion is that despite having complementary educational proposals, teachers and the government were faced politically, given the libertarian ideology present in teachers and intentions to depoliticize society proposed by the government of Ibáñez.  en-US
dc.descriptionEl siguiente artículo de investigación tiene como objetivo general caracterizar la ideología presente en el proyecto de reforma educacional llevada a cabo durante el primer gobierno de Carlos Ibáñez del Campo. Se trata de un estudio de tipo explicativo y se aplicó un método heurístico–hermenéutico. La técnica utilizada fue la del análisis del discurso histórico, lo que permitió reconocer los orígenes libertarios de la Asociación General de Profesores, el proyecto modernizador implementado en la educación por el gobierno de Ibáñez, la propuesta de escuela activa de los profesores y el proceso de contrarreforma educacional con el que el gobierno destruye la propuesta docente. Se concluye que a pesar de tener propuestas educacionales complementarias, los profesores y el gobierno se vieron enfrentados políticamente dada la ideología libertaria de los profesores y las intenciones de despolitizar la sociedad que proponía el gobierno de Ibáñez.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/29/25
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/29/26
dc.rightsDerechos de autor 2015 Jorge Esteban Jara Millánes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceUCMaule; Núm. 48 (2015): UCMaule; 9-28es-ES
dc.source0719-9872
dc.source0717-2656
dc.titleThe presence of ideological struggle into the educational reform of 1927en-US
dc.titleLa lucha ideológica presente en la reforma educacional de 1927es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record