Show simple item record

Tutorías académicas y Prácticas Profesionales:

dc.creatorAnabalón Anabalón, Yasna
dc.creatorConcha Toro, Marcela
dc.creatorMora Donoso, Marcela
dc.date2018-06-01
dc.identifierhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/53
dc.identifier10.29035/ucmaule.54.51
dc.descriptionIn Chile, the universities attached to the Council of Rectors address various initiatives based on curricular innovation, so this article aims to communicate the methodological process of undergraduate academic tutoring of the School of Social Work of Bío-Bío University within the framework of professional practices. In the scenario of professional practices, academic tutorials acquire relevance in the disciplinary training, understanding these as "an activity of a formative nature that affects the integral development of university students in their intellectual, academic, professional and personal dimensions" (Ferrer, 2003: 67). The learning outcomes that allow these curricular scenarios to be achieved are: evidencing an initial professional exercise, from the foundation of the methodologies used in the intervention and its systematization, being well-founded, situated and reflexive processes, contributing to the human development and integral valuation of the subjects of intervention. This is how the academic tutorials are presented as a methodology of accompaniment in professional practices, highlighting the phases of the teaching-learning process and methodological devices used by both the teachertutor and the student, with emphasis on the reflection of their own performance.en-US
dc.descriptionEn Chile, las universidades adscritas al Consejo de Rectores abordan diversas iniciativas en función de la innovación curricular, es así como este artículo tiene como objetivo comunicarel proceso metodológico de la tutoría académica de pregrado de la Escuela de Trabajo Social, Universidad del Bío-Bío en el marco de las prácticas profesionales. En el escenario de las prácticas profesionales, las tutorías académicas adquieren relevancia en la formación disciplinaria, entendiendo estas como “una actividad de carácter formativo que incide en el desarrollo integral de los estudiantes universitarios en su dimensión intelectual, académica, profesional y personal” (Ferrer, 2003: 67). Los resultados de aprendizaje que permiten alcanzar estos escenarios curriculares son: evidenciar un ejercicio profesional inicial, desde la fundamentación de las metodologías utilizadas en la intervención y susistematización, siendo procesos fundados, situados y reflexivos, contribuyendo al desarrollo humano y valoración integral de los sujetos de intervención. Es así como se presentan las tutorías académicas como una metodología de acompañamiento en las prácticas profesionales, destacando las fases del proceso de enseñanza-aprendizaje y dispositivos metodológicos utilizados tanto por el docente-tutor como por el estudiante, con énfasis en la reflexión de su propio desempeño.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/53/52
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/53/67
dc.rightsDerechos de autor 2018 Yasna Anabalón Anabalón, Marcela Concha Toro, Marcela Mora Donosoes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceUCMaule; Núm. 54 (2018): UCMaule; 51-64es-ES
dc.source0719-9872
dc.source0717-2656
dc.titleAcademic tutorials and Professional Practices:en-US
dc.titleTutorías académicas y Prácticas Profesionales:es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record