Show simple item record

La responsabilidad social universitaria de Inacap y las instituciones de enseñanza media en Chile

dc.creatorBisama Castillo, Eugenio
dc.creatorRuíz Castro, Mario
dc.date2018-12-01
dc.date.accessioned2020-08-05T02:55:31Z
dc.date.available2020-08-05T02:55:31Z
dc.identifierhttp://revistapai.ucm.cl/article/view/310
dc.identifier10.29035/pai.4.1.25
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/148898
dc.descriptionThe paper presents one aspect of the evolution of the University Social Responsibility (USR) in INACAP, specifically how it faces the relationship with one of its stakeholders: teachers and managers of high schools and technical high schools. INACAP is a Chilean higher education institution that offers technical, technical-professional and university study programs in its 26 campuses throughout the country and has approximately 123,000 students. In addition, Inacap has developed programs to support teachers and authorities in high schools and technical high schools to improve and updatetheir skills to prepare their students for the current competitive environment in higher education or labor. The objective of this work is to determine if the relationship of INACAP with the professors and executives of Secondary Education and Technical Secondary Education in Chile can be considered USR, using an own model that analyzes the existence of policies, structures, indicators in an institution, for the relationship with its stakeholders. To fulfill it, literature review, document analysis (in Inacap headquarters and some campuses) and interviews with key actors were conducted. Quantitative and qualitative results of the experience, the main conclusions of the study and recommendations for its improvement and scalability in other areas of the university are presented, in a perspective of USR.en-US
dc.descriptionEl trabajo examina un aspecto de la evolución de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en INACAP, específicamente cómo enfrenta la relación con uno de sus stakeholders: los profesores y directivos de enseñanza media (EM) y enseñanza media técnico-profesional (EMTP). INACAP es una institución de educación superior chilena que desarrolla programas de estudio de nivel técnico, técnico profesional y universitario en sus 26 sedes a lo largo del país y que cuenta con aproximadamente 123.000 alumnos. Además, Inacap ha desarrollado programas para apoyar a profesores y autoridades en EM y EMTP a mejorar y actualizar sus habilidades para preparar a sus estudiantes para el entorno competitivo actual en la educación superior o mundo laboral. El objetivo de este trabajo es determinar si la relación de INACAP con los profesores y directivos de Enseñanza Media y Enseñanza Media Técnico Profesional en Chile puede ser considerada RSU, mediante un modelo propio que analiza la existencia de políticas, estructuras, indicadores en una institución, para la relación con sus stakeholders. Se realizó una revisión bibliográfica, análisis de documentos (Inacap Casa Central y de sedes) y se realizaron entrevistas a actores clave. Se presentan resultados cuantitativos y cualitativos de la experiencia, las principales conclusiones del estudio y recomendaciones para su mejora y escalabilidad, en una perspectiva de RSU, en otros ámbitos de la universidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistapai.ucm.cl/article/view/310/285
dc.rightsDerechos de autor 2018 Eugenio Bisama Castillo, Mario Ruíz Castroes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourcePensamiento y Acción Interdisciplinaria; Vol. 4 Núm. 1 (2018): Revista Pensamiento y Acción Interdisciplinaria; 25-39es-ES
dc.source0719-8078
dc.titleInacap ’s university social responsibility and the institutions of secondary education in Chileen-US
dc.titleLa responsabilidad social universitaria de Inacap y las instituciones de enseñanza media en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record