A community development intervention model for healthy aging
Un modelo de intervención de desarrollo comunitario para el envejecimiento saludable
Author
Martínez Maldonado, María de la Luz
Vivaldo Martínez, Marissa
González Cuevas, Carolina Angélica
Vivaldo Martínez, Juan Pablo
Abstract
This paper is based on the tenet that more than half of the population above 60 years is in good health, does not have major disabilities and that it is possible for them to achieve healthy ageing, as long as their social capital is acknowledged and enforced. As part of the construction of a gerontological community development model we have turned to three theoretical paradigms: the Collective Health paradigm: Pierre Bourdieu’s Sociology, and that of Emancipatory Health Promotion. The model was developed in the framework of the Undergraduate Program on Community Development for Ageing of the School of Higher Studies Zaragoza of the National Autonomous University of Mexico, at Tlaxcala, Mexico. Our main objective is to improve the life quality of elder populations in Tlaxcala beyond current assistance-based approaches, understanding them as individuals endowed with multiple forms of capitals as well as “agents” capable of participating in the construction of their individual life projects. The model is structured according to four stages: diagnostic, intervention design and planning, evaluation, and follow-up.
Results demonstrate that the priorities of this population focus on a large extent on the improvement of their ability to integrate to their society through their familiarization with technological relevant knowledge, the reinforcement of their self-esteem, and the development of empowerment strategies. Furthermore, community intervention in parallel with action research offers the possibility of anchoring public policies on a sound corpus of empirical data.
It is concluded that the recognition of the culture, history and forms of participation of the community as key elements in the planning of intervention programs, is associated to the involvement of the elderly in both the training and the research processes, thus enhancing their active commitment in the promotion of a healthy status. The model is based on the systematic implementation of each one of its different components and is subject to a permanent evaluation, which enables the implementation of relevant and contingent changes throughout the process. Este estudio parte de la premisa de que más de la mitad de los mayores de 60 años conservan su salud, que no tienen ninguna discapacidad, y que es posible lograr un envejecimiento saludable al enfatizar el capital social con el que cuentan los viejos. En la construcción del modelo de intervención de desarrollo comunitario empleamos tres herramientas teóricas: la Salud Colectiva: la Sociología de Pierre Bourdieu, y la Promoción de la Salud Emancipadora. El modelo se desarrolló en el marco de la Licenciatura en Desarrollo Comunitario para el Envejecimiento de la Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, Tlaxcala, México. Su objetivo principal es mejorar la calidad de vida de personas envejecidas de Tlaxcala, rebasando la perspectiva asistencialista hacia las personas envejecidas para reconocerlas como poseedoras de diferentes capitales y como “agentes” capaces de participar y construir sus proyectos. El modelo está integrado por cuatro etapas: diagnóstico, diseño y planificación de la intervención, intervención y evaluación y seguimiento.
Los resultados muestran que las prioridades de las personas se centran en el fortalecimiento de sus capacidades para integrarse a la sociedad a través del uso de las tecnologías, en reforzar su autoestima, así como a través del fortalecimiento de estrategias para empoderarse. La intervención comunitaria anclada en programas de investigación ofrece la oportunidad de basar la propuesta de políticas públicas en un cuerpo sistematizado de datos de investigación.
Se concluye que reconocer a la cultura, la historia y la participación de la comunidad como elementos esenciales para la planificación, ofrece la oportunidad de que las personas envejecidas se impliquen en los procesos de capacitación e investigación y participen activamente en el mejoramiento de su salud. El modelo se basa en una implementación sistematizada de cada una de sus diferentes etapas, estando sujeto a una constante evaluación, lo que posibilita implementar adecuaciones inmediatas durante el proceso.