• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item

Religion classes under the context of postmodernism:

La clase de religión en un contexto de posmodernidad:

Author
Olivares Bustamante, Jacqueline

Pérez Quinteros, Lorena

Pérez Morales, Sergio

Full text
http://revistapyr.ucm.cl/article/view/201
Abstract
This paper reports the systematic reflection on the tension between the current understanding of the religion class and the demands of postmodern society. This emerges from three milestones for the Religion Teaching Career at Universidad Católica de Temuco: a) Consultation with different educational agents about the profile of the teacher of religion; b) The application of a survey to in – service teachers of religion about the object of study in a class of religion and; c) the accreditation agreement. The tension is approached from the recognition of cultural identity, an epistemological view on mankind, besides the processes of secularization shown in Chilean law. The systematization of the results has involved considering a new understanding of the class of religion focused on the spiritual development of the student.
 
El presente artículo comunica la reflexión sistematizada acerca de la tensión entre la comprensión actual de la clase de religión y las demandas de una sociedad postmoderna. Esta emerge a partir de tres hitos fundamentales para la carrera de Pedagogía en Religión de la Universidad Católica de Temuco: a) La consulta a diferentes agentes educativos acerca del perfil de profesor de religión; b) la aplicación de una encuesta a profesores de religión sobre el objeto de estudio de la clase de religión y; c) el acuerdo de acreditación. La tensión es abordada desde el reconocimiento de la identidad cultural, una concepción epistemológica del ser humano, y a partir de los procesos de secularización evidenciados en la legislación chilena. La sistematización de los resultados a implicado plantearse una nueva compresión de la clase de religión focalizada en el desarrollo espiritual del educando.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB