Show simple item record

dc.creatorSan Martín Ramírez, Víctor
dc.creatorDurán García, Ylse Morela
dc.creatorAlfaro Espinoza, Hugo Fernando
dc.creatorValenzuela Albornoz, Gladys del Carmen
dc.date2015-12-01
dc.date.accessioned2020-08-05T02:55:46Z
dc.date.available2020-08-05T02:55:46Z
dc.identifierhttp://revistace.ucm.cl/article/view/297
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/149057
dc.descriptionThe investigation conducted by its general objective sought to compare institutional educational projects developed by Chile and Venezuela in its characterization and axiological relationship with the environment, seeking to uncover differences on value implications within arranged for the development of these projects educational policies. Concern arises in the evolution of values and practices proposed school projects and contextualization generating weaknesses in the educational action. From the postulates of Aristotle and Kant’s theoretical platform that initiates the axiological approach that transverse the entire study, from which the comparative theoretical reference is constructed, for that digital media information published online is collected is constructed, in addition to research results contained in repositories of universities of both countries. The data analysis was performed using the technique of content analysis, applying constant comparisons, allowing select and rank categories (premises) for subsequent interpretation-abductive argument following the Aristotelian references, this allowed to structure the results into four categories: moral autonomy, ethical responsibility value-based institutional culture and axiology directive. These categories were applied to the review of the Institutional Educational Projects and raised others. The results demand the valoric awareness of the philosophical conception of the Project; since the valoric involvement in Chile is oriented to the results of the areas evaluated by standardized tests with economic interest and Venezuela to the ideals of political partisan interest; both countries divert valoric essence.en-US
dc.descriptionLa investigación conducida por su objetivo general buscó comparar los proyectos educativos institucionales desarrollados por Chile y Venezuela en su caracterización y vinculación axiológica con el entorno, buscando develar las implicaciones valóricas en el marco de las políticas educativas dispuestas para el desarrollo de estos proyectos considerando sus disposiciones legales. Surge preocupación en el desprendimiento de las prácticas de valores y las propuestas de proyectos educativos institucionales y la descontextualización que generan las debilidades en el accionar educativo. A partir de los postulados de Aristóteles y Kant se construye la plataforma teórica que inicia el enfoque axiológico que transversa todo el estudio, este permitió el análisis comparativo, para ello se recopila información de medios digitales publicados en internet, además de resultados de investigaciones contenidas en repositorios de universidades de ambos países. El análisis de la información se realizó mediante la técnica de análisis de contenido, aplicando comparaciones constantes, lo que permitió seleccionar y clasificar las categorías (premisas) para su posterior argumento interpretativo-abductivo siguiendo las referencias aristotélicas, esto permitió estructurar los resultados en cuatro categorías: autonomía moral, responsabilidad ética, cultura valórica institucional y axiología directiva. Estas categorías se aplicaron a la revisión de los Proyectos Educativos Institucionales y surgieron otras. Los resultados demandan la consonancia valórica de la concepción filosófica de los proyectos; ya que la implicación valórica en Chile es orientada a los resultados de las áreas evaluadas por las pruebas estandarizadas con interés económico y en Venezuela con el interés en los ideales de la política partidista; ambos países desvían la esencia valórica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistace.ucm.cl/article/view/297/279
dc.rightsDerechos de autor 2018 Víctor San Martín Ramírez, Ylse Morela Durán García, Hugo Fernando Alfaro Espinoza, Gladys del Carmen Valenzuela Albornozes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceConvergencia Educativa; Núm. 6 (2015): Convergencia Educativa; 57-78es-ES
dc.source0719-3351
dc.titleAproximación teórica sobre la implicación valórica en los proyectos educativos institucionales: una comparación Chile-Venezuelaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos de Investigaciónes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record