• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

Documentary theater and social criticism in contemporary chilean theater. The case of David Arancibia’s Ñuke

Teatro documental y crítica social en el teatro contemporáneo. El caso de ÑUKE, de David Arancibia

Author
Pinochet Cobos, Viviana

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1522
Abstract
David Arancibia Urzúa’s play, Ñuke, depicts the life of a Mapuche family in Araucanía, and the different forms of violence that its members have to face every day. The conflict between the State of Chile and the Mapuche people has been a subject of public debate for several years. However, since the murder of Camilo Catrillanca, the debate regarding the legitimacy of Mapuche people’s demands and the violence experienced by several Mapuche communities has intensified. In the following pages I will describe the project my research on Arancibia’s work is based upon. Then, I will address the obstacles that the incorporation of drama –as a literary genre— to the reading lists at high school level in Chile entail. Later, I will introduce the play Ñuke, its features as a piece of dramatic art and the particularities of its staging in connection with documentary theatre. Finally, I will focus on my own experience teaching Ñuke in high school.
 
La obra Ñuke, de David Arancibia Urzúa, muestra la vida de una familia mapuche en la Araucanía y las diferentes formas de violencia que debe enfrentar cotidianamente. El conflicto mapuche ha estado presente en las discusiones sociales con distintas intensidades en los últimos años. Sin embargo, tras el asesinato de Camilo Catrillanca, se ha sostenido un intenso debate respecto de la legitimidad de las demandas del pueblo mapuche y sobre las condiciones de violencia en que viven día a día algunas comunidades. En las próximas páginas, describiré brevemente el proyecto en el que se enmarca mi investigación sobre la obra de Arancibia. Abordaré los problemas que se observan al tratar de incorporar obras teatrales en la lista de lectura para la educación media en Chile. Presentaré la obra Ñuke y las particularidades de su dramaturgia y puesta en escena vinculándola con algunas de las propuestas del teatro documental. Finalmente, me centraré en mi propia experiencia enseñando Ñuke a nivel de enseñanza secundaria.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB