Diseño, Construcción y Evaluación de una Pauta de Observación de Videos para Evaluar Calidad del Desempeño Docente
Design, Construction, and Assessment of a Guideline for the Observation of Videos to Evaluate Quality of Teacher’s Performance
Author
Milicic, Neva; Pontificia Universidad Católica de Chile
Rosas, Ricardo; Pontificia Unviersidad Católica de Chile
Scharager, Judith; Pontificia Universidad Católica de Chile
García, María Rosa; Pontificia Universidad Católica de Chile
Godoy, Carolina; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
Este artículo presenta el diseño, construcción y valoración métrica de una pauta de observación de clases, cuyo objetivo es evaluar la calidad del desempeño docente. Para ello se observaron 92 videos de profesores de 4º a 8º básico, evaluados previamente en Chile por el Sistema Nacional de Evaluación del Desempeño Profesional Docente, Docentemás. El instrumento muestra adecuados niveles de confiabilidad y permite efectuar una evaluación complementaria a la efectuada por Docentemás, debido a que integra variables adicionales e innovadoras en la evaluación del desempeño docente. La pauta permite entregar a los maestros el conocimiento de dimensiones relevantes para el logro de aprendizajes de calidad, posibilitando que ellos mismos se autoevalúen y logren visualizar aspectos que pudieran desarrollar y/o mejorar en sus prácticas pedagógicas. This article presents the design, construction, and metric evaluation of a guideline for the observation of school classrooms. The goal was to evaluate the quality of the teacher’s educational performance. Ninety-two teacher’s videos from 4th to 8th grade, previously recorded by the National System of Evaluation of the Educational Professional Performance, Docentemás, were used in the study. The instrument shows appropriate levels of reliability and allows for a complementary assessment to the one done by Docentemás, integrating additional and innovative variables to the assessment of the teacher’s performance. The guideline provides teachers with relevant information about the quality of the learning process, making it possible for them to visualize areas of their pedagogical practices that they could develop or improve.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
LIVER TRANSPLANTATION IN A PATIENT WITH HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS (HIV). CASE REPORT
Guerra, Juan Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile; Troncoso, Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ceballos, María Elena; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arrese, Marco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Barrera, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Norero, Blanca; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Rivas, Violera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Wolff, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arias, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Cancino, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Torres, Javiera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Briceño, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Jarufe, Nicolás; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Martínez, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Benítez, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 10 (2018): OCTUBRE 2018 -
Prevalencia de síndrome de Gilbert y sus determinantes genéticas en población chilena.
Méndez, Luis; Departamentos de Gastroenterología Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Lagos, Marcela; Laboratorio Clínico , Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Quiroga, Teresa; Laboratorio Clínico Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Margozzini, Paula; Departamentos de Salud Púbica, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Azócar, Lorena; Departamentos de Gastroenterología Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Molina, Héctor R; Departamentos de Gastroenterología Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Vera, Alejandra; Departamentos de Laboratorio Clínico Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Villarroel, Luis; Departamentos de Salud Púbica, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Arrese, Marco; Departamentos de Gastroenterología Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Hampe, Jochen; Department of Internal Medicine, University Hospital Schleswig-Holstein, Kiel, Germany.; Buch, Stephan; Department of Internal Medicine, University Hospital Schleswig-Holstein, Kiel, Germany.; Miquel, Juan F; Departamentos de Gastroenterología, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;. Revista Médica de Chile; Vol. 141, núm. 10 (2013): OCTUBRE 2013 -
Good Pedagogical Practices Observed in Middle-School Level Lessons in Chile
Preiss, David D.; Pontificia Universidad Católica de Chile; Calcagni, Elisa; Pontificia Universidad Católica de Chile; Espinoza, Ana María; Pontificia Universidad Católica de Chile; Gómez, Daniela; Pontificia Universidad Católica de Chile; Grau, Valeska; Pontificia Universidad Católica de Chile; Guzmán, Valentina; Pontificia Universidad Católica de Chile; Müller, Magdalena; Pontificia Universidad Católica de Chile; Ramírez, Francisca; Pontificia Universidad Católica de Chile; Volante, Paulo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Psykhe; Volumen 23, Número 2 (2014)