• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

El Rol de la Atención y Percepción Viso-Espacial en el Desempeño Lector en la Mediana Infancia

The Role of Attention and Visual-Spatial Perception in Reading Performance During Middle Childhood

Author
Ison, Mirta Susana; Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA)-CCT-CONICET-Mendoza. Facultad de Psicología - Universidad del Aconcagua- Mendoza

Korzeniowski, Celina; Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA)-CCT-CONICET-Mendoza. Facultad de Psicología- Universidad del Aconcagua.

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/761
10.7764/psykhe.25.1.761
Abstract
El estudio tuvo como objetivo explorar el rol de la atención visual focalizada y la percepción viso-espacial como variables moduladoras del desempeño lector. Se utilizó un diseño transversal correlacional-causal. La muestra fue no probabilística intencionada y estuvo compuesta por 118 escolares de Mendoza, Argentina, de ambos sexos, de 8 a 11 años de edad. Se administró a los escolares el test CARAS, el test REY y los subtest Identificación Letras- Palabras y Comprensión de Textos de la Batería Woodcock-Muñoz. A través de t de Student, los resultados mostraron que la habilidad para identificar palabras y comprender textos varió en función de la capacidad atencional de los escolares. Un análisis de regresión reveló que la atención y la percepción, en forma conjunta, explicaron la habilidad para identificar palabras en los niños de 8-9 años. En cambio, en el grupo de 10-11 años la atención visual moduló el rendimiento en lectura de palabras y comprensión de textos. Promover el desarrollo de la focalización atencional debería incidir en la capacidad de discriminación, disminuyendo los errores en la lectura e incrementando la comprensión del texto.
 
This study aimed to explore the role of focal visual attention and visual-spatial perception as modulators of reading performance. A correlational-causal cross-sectional design was employed. A sample of 118 schoolchildren from Mendoza, Argentina, of both sexes, between 8-11 years of age, was selected through purposive, non-probabilistic sampling. The schoolchildren took the CARAS Test, the REY Test, and the Letter-Word Identification and Passage Comprehension subtests of the Woodcock-Muñoz Test Battery. Student t-test showed that the ability to identify words and understand a text varied significantly in relation to the students’ attentional capacity. A regression analysis revealed that attention and perception jointly accounted for the ability of 8-9 year-old children to identify words. On the other hand, for the 10-11 year-old group, attention modulated reading ability and text comprehension. Promoting the development of attentional focalization may have an impact on discrimination capacity and, as a result, decrease reading errors and enhance text comprehension.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Employing the R2L methodology with translanguaging to support written production of the daily routine genre 

    Mendoza Godoy, Diego; Mendoza Godoy, Diego; Mendoza Godoy, Diego. Árboles y Rizomas; Vol. 6 No. 2 (2024): Julio-Diciembre; 76-95
  • El inmigrante como sujeto invisibilizado en la educación intercultural bilingüe en Chile 

    Mendoza Mendoza, Ilsa; Sanhueza Henríquez, Susan. OPPORTUNITAS; Vol. 1, Núm. 2 (2016)
  • Formulación en opciones reales para la asignación óptima de energía y reserva para una compañía de generación 

    Mendoza-Mendoza,G.D; Gutiérrez-Alcaraz,G. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería v.24 n.1 2016
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB