• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Percepciones sobre la asignatura “Empleo de las TIC para la vida profesional”

Perceptions on the Subject "Use of ICT for Professional Life"

Author
Chávez-Carrizo, Paulina

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/60717
10.5354/2452-5014.2021.60717
Abstract
El objetivo del presente artículo es exponer los resultados de una investigación que se propuso indagar sobre el enfoque pedagógico utilizado en la asignatura “Empleo de las TIC para la vida profesional”, impartida por la carrera Pedagogía en Historia y Geografía de la Universidad de Playa Ancha, Chile. En primer lugar, se presenta un marco de antecedentes que expone la situación de la sociedad de la información y, en segundo lugar, un marco teórico de ciertos enfoques pedagógicos. Posteriormente, se exponen los resultados de la investigación, la cual recogió las percepciones de la docente que imparte la asignatura, sus estudiantes y un experto en TIC y educación. La metodología empleada fue de carácter cualitativo, con enfoque comprensivo, descriptivo e interpretativo, de tipo estudio de caso. La muestra es no probabilística e intencionada teórica, correspondiente a cinco estudiantes. A partir de las entrevistas surgieron cuatro categorías: percepciones sobre el enfoque pedagógico, percepción sobre uso de las habilidades TIC para el desarrollo de habilidades del siglo XXI, percepciones sobre las condiciones organizativas de la asignatura y percepciones sobre las proyecciones al ámbito profesional. Además de otros hallazgos, la investigación permitió identificar que el principal enfoque pedagógico utilizado en la asignatura estudiada es el socioconstructivismo.
 
The objective of this article is to present the results of a research that proposed to investigate the pedagogical approach utilized in the subject "Use of ICTs for professional life", taught in Pedagogy in History and Geography career of the Universidad de Playa Ancha, Chile. First, a background framework exposes the situation of the information society and, second, a theoretical framework of certain pedagogical approaches is proposed. Afterward, the results of the research are presented, which gathered the perceptions of the teacher who imparts the subject, students of the same subject, and an expert in ICT and education. The methodology used was of a qualitative nature, with a comprehensive, descriptive and interpretative approach of a case study type. The sample is non-probabilistic and intentional theoretical, corresponding to five students. Four categories emerged from the interviews: perceptions about the pedagogical approach, perceptions about the use of ICT skills for the development of 21st-century skills, perceptions about the organizational conditions of the subject and perceptions about the projections to the professional environment. In adition to other findings, the research allowed to identify that the main pedagogical approach used in the studied subject is social constructivism.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB