• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Teachers’ socio-demographic characteristics and social position in Argentina, Brazil and Mexico

Características sociodemográficas y posición en la estructura social de los docentes de Argentina, Brasil y México

Author
Tenti Fanfani, Emilio

Steinberg, Cora

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25703
Abstract
The article presents a set of data and a comparative analytical view of some sociodemographic and position variables in the social structure of teachers in Argentina, Brazil and Mexico. Together with identifying analogies and differences, some inter- pretative arguments are proposed. Both the objective position in the social structure and subjective representations and expectations among teachers may contribute to explaining certain formative opportunities as well as appreciations, appraisals and expectations of given objects and topics related to building their identity as education professionals. Data show that teachers constitute a diversified and heterogeneous social category. Likewise, their distribution in the social structure presents traits which are unique to each of the countries considered in the study
 
El artículo presenta un conjunto de datos y una mirada analítica comparativa acerca de algunas variables sociodemográficas y de posición en la estructura social de los docentes de Argentina, Brasil y México. En ella se identifican analogías y diferencias y se proponen algunos argumentos interpretativos. Se considera que tanto la posición objetiva en la estructura social como las representaciones y expectativas subjetivas de los docentes pueden contribuir a explicar determinadas trayectorias y oportunidades formativas, así como determinadas apreciaciones, valoraciones y expectativas acerca de determinados objetos y temas relacionados con la construcción de su identidad como profesionales de la educación. Los datos presentados muestran que los docentes constituyen una categoría social diversificada y heterogénea. A su vez, su distribución en la estructura social presenta particularidades propias de cada uno de los países considerados
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The Socio-Spatial Dimension of Social Capital. An Analysis of Neighborhood Social Capital and Collective Efficaciousness in Eight Social Housing Complexes in Chile 

    Ibarra, Sebastián; Universidad de Aysén. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 46, núm. 138 (2020)
  • Synergetic social work: Social intervention focusing on social networking and social capital 

    Saravia Cortés, Felipe. Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social; Núm. 25 (2014): Perspectivas: notas sobre intervención y acción social; 85-100
  • El área social y la producción de la revista chilena de terapia ocupacional: Reflexiones desde la terapia ocupacional social 

    Bianchi, Pamela Cristina; Serrata Malfitano, Ana Paula. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 16 Núm. 2 (2016): Diciembre; 127-141
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB