Show simple item record

Análisis y reducción del plagio en la universidad

dc.creatorLópez Puga, Jorge
dc.date2015-10-29
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:54Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:54Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/913
dc.identifier10.30552/ejep.v7i2.102
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168456
dc.descriptionPlagiarism is one of the less desirable practises in the academic context. This paper presents an experience of massive plagiarism detection at university and the steps taken to prevent its subsequent occurrence. Plagiarism was detected in the first assessment phase of a research project practise. As a result, students were required to arrange ethical group discussions with the professor to prevent plagiarism in the future. A substantial reduction in the rate of plagiarism was observed from the first practical assessment to the second one, t(16)=2.5, p=.02, d=0.83, 1-?=.63, unilateral contrast. Additionally, a survey was developed to analyse students’ opinions and attitudes about plagiarism. A sample of 64 students (15 boys and 49 girls) with an average age of 22.69 (SD=2.8) filled in an electronic questionnaire. More than a half of the sample (56.92%) admitted that they had plagiarised before but most of the students (83.08%) agreed they would not like someone else plagiarising their reports. A preliminary short scale to measure attitude towards plagiarism in undergraduate students at university is provided. Finally, a set of recommendations are given based on this experience to prevent and to reduce the level of plagiarism in the university context.en-US
dc.descriptionEl plagio es una de las prácticas menos deseables en el contexto académico. Este artículo presenta una experiencia de detección masiva de plagio en la universidad y los pasos llevados a cabo para prevenir la posterior ocurrencia del mismo. El plagio fue detectado en la primera fase de evaluación de un proyecto de investigación práctico. Seguidamente, los estudiantes fueron organizados en grupos de discusión éticos para prevenir el plagio en el futuro. Se observó una reducción substancial en la tasa de plagio desde la primera evaluación parcial de la asignatura a la segunda, t (16) =2.5, p=0.02, d=0.83, 1- ? =.63, contraste unilateral. Adicionalmente, se desarrolló una encuesta para analizar las opiniones de los estudiantes sobre el plagio. Una muestra de 64 estudiantes (15 hombres y 49 mujeres) con una edad media de 22.69 años de edad (DT=2.8) cumplimentaron un cuestionario electrónico. Más de la mitad de los estudiantes (56.92%) admitieron haber plagiado previamente y la mayoría indicaron que no les gustaría que plagiasen sus trabajos (83.08%). Una versión preliminar de una corta escala para evaluar actitudes hacia el plagio en estudiantes universitarios es facilitada.  Finalmente, un conjunto de recomendaciones son proporcionadas basadas en esta experiencia para prevenir y reducir el nivel de plagio en el contexto universitario.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/913/759
dc.rightsDerechos de autor 2014 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 7 No. 2 (2014): (December, 2014); 131-140en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 7 Núm. 2 (2014): (Diciembre, 2014); 131-140es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v7i2
dc.titleAnalyzing and reducing plagiarism at universityen-US
dc.titleAnálisis y reducción del plagio en la universidades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record