• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Depressive symptomatology and perception of academic stressors in physiotherapy students

Sintomatología depresiva y percepción de estresores académicos en estudiantes de Fisioterapia

Author
Souto-Gestal, Antonio

Cabanach, Ramón G.

Franco Taboada, Victoria

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1070
10.30552/ejep.v12i2.281
Abstract
High levels of stress and depression among students in health sciences are of substantial university and health systems interest. The aim of this study is to analyze the relationship between the depressive symptomatology and the appraisal of the academic environment as stressful. For this, a study involving 485 physiotherapy students of several Spanish universities was designed. Using the depression subescale of the Symptom Check List-90-Revised and the stressors scale of Academic Stress Questionnaire (ECEA), depressive symtoms and physiotherapy student perceptions of academic stress were measured. The results suggest that students who perceive the academic environment in more threatening terms show a higher index of depressive symptomatology. This relationship seems to be more relevant for the highly stressed group, and specifically for those conditions related to performance beliefs, negative social climate, exams and academic overload. These findings emphasize the importance of identifying physiotherapy students with a higher risk of developing depressive symptoms during their training.
 
Los elevados niveles de estrés académico y la prevalencia de sintomatología depresiva entre los estudiantes universitarios de ciencias de la salud representan cuestiones de especial preocupación para la universidad y los sistemas sanitarios. El objetivo del presente trabajo es analizar la relación entre la presencia de sintomatología depresiva y la percepción de diferentes estresores académicos. Así, se diseñó un estudio en el que participaron 485 estudiantes de fisioterapia de distintas universidades españolas. Se empleó la subescala de depresión de la Lista de Comprobación de Síntomas-90-R (Symptom Check List-90-Revised) y la escala de estresores (ECEA) del Cuestionario de Estrés Académico con el objetivo de medir la percepción de diferentes condiciones académicas en términos estresantes. Los resultados mostraron que los estudiantes que perciben el entorno académico en términos más amenazantes muestran un mayor índice de sintomatológica depresiva. Esta relación parece presentar una mayor relevancia en el caso del grupo altamente estresado, y en concreto para aquellas condiciones relacionadas con las creencias de rendimiento, el clima social negativo, los exámenes y la sobrecarga académica. Estos hallazgos enfatizan la importancia identificar entre los estudiantes de fisioterapia aquellos con un mayor riesgo para desarrollar síntomas depresivos durante su formación.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB