• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item

Autism Spectrum Disorders: Typology, prevalence and schooling in the province of Almeria (Spain)

Trastornos del Espectro Autista: Tipología, prevalencia y escolarización en la provincia de Almería (España)

Author
Villegas Lirola, Francisco

Sánchez Palomino, Antonio

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/698
10.30552/ejpad.v2i2.15
Abstract
The evolution of the prevalence in the autism spectrum disorders (ASD) is of great importance for decision-making about the prevision of the resources. Similarly, decisions related to these children's schooling always causes uncertainty and concern in the family and the professionals who have to orient them about the type of schooling and resources. The goals of this investigation are to identify the prevalence of the autism spectrum disorder in the school population of the province of Almeria (Spain), as well as to appraise the relation of dependence or independence between the variable type of schooling and the variable disability typology underlying the special educational needs of these students. For this descriptive study, we used the entire school population of Almeria from the academic years 2007/2008 to 2013/2014. The reliability of the data used is supported by the contrast between the existing information in the management of the Andaluza educational administration (Seneca) and the evolution of the population of Almeria by age groups.
 
La evolución de la prevalencia en los trastornos del espectro autista (TEA) es de gran importancia para la toma de decisiones acerca de la previsión de los recursos. De igual manera la toma de decisiones relacionada con su escolarización es siempre motivo de incertidumbre y preocupación para la familia y los profesionales que han de orientar acerca del tipo de escolarización y los recursos. Nos hemos planteado como objetivos de esta investigación identificar la prevalencia del trastorno de espectro autista en la población escolar de la provincia de Almería (España), así como valorar la relación de dependencia o independencia entre la variable tipo de escolarización y la variable tipología de la discapacidad que subyace en las necesidades educativas especiales de alumnos y alumnas. Hemos utilizado para este estudio descriptivo la totalidad de la población escolar almeriense desde el año académico 2007/2008 al 2013/2014. La fiabilidad de los datos utilizados está soportada en el contraste entre la información existente en la aplicación de gestión de la administración educativa andaluza (Seneca) y la evolución de la población almeriense por grupos de edad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB