Self-concept and emotional intelligence as a function of dance for communicative and artistic linguistic expression
Autoconcepto e inteligencia emocional en función de la danza para la expresión lingüístico comunicativa y artística
Author
Pellicer, Lidia
Méndez, Inmaculada
López, Alba María
Abstract
Various studies have determined that the execution of projects that use dance or music as new methodologies entail personal and group well-being. Thus, these methodologies imply repercussions for health both physically, mentally and psychically. The aim of the study was to analyze whether involvement in a dance project had any effect on students' self-concept and empathy. The study participants were 31 young university students, aged between 18 and 43, belonging to different Education Sciences studies at a university in southwestern Spain. The assessment instruments, both in the pretest and the posttest, were the AF5 self-concept test and the Cognitive and Affective Empathy Test (TECA). Student's t-test determined significant mean differences between the control group and the experimental group that had participated in the dance project in academic self-concept, emotional self-concept and physical self-concept. The data of the study will allow taking into account the involvement of young university students in projects that involve dance due to the benefits they present. Diversos estudios han determinado que la ejecución de proyectos que utilicen como nuevas metodologías la danza o la música suponen un bienestar personal y grupal. Así dichas metodologías implican repercusiones para la salud tanto a nivel físico como mental y psíquico. El objetivo del estudio fue analizar si la implicación en un proyecto sobre danza presentaba algún efecto en el autoconcepto y en la empatía de los estudiantes. Los participantes del estudio fueron 31 jóvenes universitarios, con edades comprendidas entre los 18 y los 43 años, pertenecientes a diferentes estudios de Ciencias de la Educación de una universidad del suroeste español. Los instrumentos de evaluación, tanto en el pretest como el postest, fueron el test de autoconcepto AF5 y Test de Empatía Cognitiva y Afectiva (TECA). La prueba t de student determinó diferencias de medias significativas entre el grupo control y el grupo experimental que había participado en el proyecto de danza en el autoconcepto académico, el autoconcepto emocional y el autoconcepto físico. Los datos del estudio permitirán tener en cuenta la implicación de los jóvenes universitarios en proyectos que involucren a la danza debido a los beneficios que presentan.