Show simple item record

Autoconcepto e inteligencia emocional en función de la danza para la expresión lingüístico comunicativa y artística

dc.creatorPellicer, Lidia
dc.creatorMéndez, Inmaculada
dc.creatorLópez, Alba María
dc.date2020-12-01
dc.date.accessioned2021-06-14T19:58:28Z
dc.date.available2021-06-14T19:58:28Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/1319
dc.identifier10.30552/ejpad.v8i2.140
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168625
dc.descriptionVarious studies have determined that the execution of projects that use dance or music as new methodologies entail personal and group well-being. Thus, these methodologies imply repercussions for health both physically, mentally and psychically. The aim of the study was to analyze whether involvement in a dance project had any effect on students' self-concept and empathy. The study participants were 31 young university students, aged between 18 and 43, belonging to different Education Sciences studies at a university in southwestern Spain. The assessment instruments, both in the pretest and the posttest, were the AF5 self-concept test and the Cognitive and Affective Empathy Test (TECA). Student's t-test determined significant mean differences between the control group and the experimental group that had participated in the dance project in academic self-concept, emotional self-concept and physical self-concept. The data of the study will allow taking into account the involvement of young university students in projects that involve dance due to the benefits they present.en-US
dc.descriptionDiversos estudios han determinado que la ejecución de proyectos que utilicen como nuevas metodologías la danza o la música suponen un bienestar personal y grupal. Así dichas metodologías implican repercusiones para la salud tanto a nivel físico como mental y psíquico. El objetivo del estudio fue analizar si la implicación en un proyecto sobre danza presentaba algún efecto en el autoconcepto y en la empatía de los estudiantes. Los participantes del estudio fueron 31 jóvenes universitarios, con edades comprendidas entre los 18 y los 43 años, pertenecientes a diferentes estudios de Ciencias de la Educación de una universidad del suroeste español. Los instrumentos de evaluación, tanto en el pretest como el postest, fueron el test de autoconcepto AF5 y Test de Empatía Cognitiva y Afectiva (TECA). La prueba t de student determinó diferencias de medias significativas entre el grupo control y el grupo experimental que había participado en el proyecto de danza en el autoconcepto académico, el autoconcepto emocional y el autoconcepto físico. Los datos del estudio permitirán tener en cuenta la implicación de los jóvenes universitarios en proyectos que involucren a la danza debido a los beneficios que presentan.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/1319/920
dc.rightsDerechos de autor 2020 EUROPEAN JOURNAL OF CHILD DEVELOPMENT, EDUCATION AND PSYCHOPATHOLOGYes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 8 No. 2 (2020): (Diciembre, 2020); 153-160en-US
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 8 Núm. 2 (2020): (Diciembre, 2020); 153-160es-ES
dc.source2340-924X
dc.source2340-924X
dc.source10.30552/ejpad.v8i2
dc.titleSelf-concept and emotional intelligence as a function of dance for communicative and artistic linguistic expressionen-US
dc.titleAutoconcepto e inteligencia emocional en función de la danza para la expresión lingüístico comunicativa y artísticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record