Characterization of emotional understanding in Cuban schoolchildren with aggressive manifestations
Caracterización de la comprensión emocional en escolares cubanos con manifestaciones agresivas
Author
Angulo-Gallo, Lisandra
Leyva Granada, Diana María
Perez-Borroto Vergel, Sindy
González Arias, Silvia
Abstract
The aggressive manifestations constitute problems of high incidence in Cuba and the world, having to work in a preventive way from an early age. The research aimed to characterize the particularities of emotional understanding in schoolchildren with aggressive manifestations. It was used a type of study exploratory-descriptive. The sample consisted of 102 children, 51 with aggressive behavior and 51 age pairs without this condition, selected from a non-probabilistic sampling. The techniques used were: Emotional Comprehension Test and the Aggression Scale of Little et al. The information was analyzed from descriptive statistics, as well as the Mann-Whitney and Kruskal-Wallis U tests. In children with aggressive manifestations, predominated direct reactive aggression (physical or verbal). Difficulties were found in emotional understanding in a general, mainly at the reflective level. The components most affected were understanding of external causes of emotions and the impact of beliefs on emotions, but more seriously the identification of mixed emotions and regulate them. The differences with the children without aggressive manifestations were significant in practically all aspects, except the external level and the understanding of the possibility of hiding emotions. Las manifestaciones agresivas constituyen problemáticas de elevada incidencia en Cuba y el mundo, debiéndose trabajar de forma preventiva desde edades tempranas. La investigación tuvo como objetivo caracterizar las particularidades de la comprensión emocional en los escolares con manifestaciones agresivas. Se realizó un estudio descriptivo. La muestra quedó conformada por 102 niños, 51 con manifestaciones de agresividad y 51 pares etarios sin esta condición, seleccionados a partir de un muestreo no probabilístico. Como técnicas se emplearon el Test de Comprensión Emocional de Harris y Pons y la Escala de Agresividad de Little et al. Para el procesamiento de la información se utilizó la estadística descriptiva, así como las pruebas U de Mann-Whitney y Kruskal-Wallis. En los niños con manifestaciones agresivas predominó la agresión reactiva directa (física o verbal). Se constataron dificultades en la comprensión emocional de manera general, fundamentalmente en el nivel reflexivo. Los componentes más afectados fueron: la comprensión de las causas, creencias, pero con mayor gravedad la identificación de emociones mixtas y estrategias de regulación. Las diferencias con los niños sin manifestaciones agresivas fueron significativas en prácticamente todos los aspectos, exceptuando el nivel externo y la comprensión de la simulación emocional.