• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Metacognition and problem solving in school children

Metacognición y resolución de problemas en niños escolarizados

Author
Cerchiaro Ceballos, Elda

Barras Rodríguez, Rafael Antonio

Curiel Gómez, Breidis Nayely

Bustamante Meza, Lucía Yesenia

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1570
10.32457/ejep.v14i2.1570
Abstract
Investigation regarding metacognition suggests that the capacity to comprehend, reflex and control cognitive processes boosts problem solving in kids. This study analyzed the relationship between metacognitive abilities and schooled kids’ performance in the Tower of Hanoi (ToH), in a sample of 30 children between 9 and 11 years. ToH was presented in a digital version of four discs, to be played on a computer, allowing the registration of movements, mistakes and time employed. An auto report questionnaire was used to explore planification, followage and evaluation metacognitive processes in problem solving. Results highlight positive meaningful correlations between kids’ performances in ToH and the metacognitive followage and evaluation functions. It was also found that participants with better performance made more movements and less mistakes. These results represent a new input to the analysis of the relationship between metacognition and kids’ problem-solving strategies.
 
La investigación sobre metacognición indica que la capacidad para comprender, reflexionar y controlar los procesos cognitivos favorece la resolución de problemas en niños. El presente estudio analiza la relación entre las habilidades metacognitivas y el desempeño de niños escolarizados en la Torre de Hanoi (ToH), en una muestra conformada por 30 niños y niñas entre 9 y 11 años. La ToH fue presentada en una versión digital de cuatro discos para ser jugada en un computador, permitiendo registrar número de movimientos, de errores y tiempo empleado. Se utilizó un cuestionario de auto reporte para explorar los procesos metacognitivos de planificación, seguimiento y evaluación en la resolución del problema. Los resultados indican correlaciones positivas significativas entre el desempeño de los niños en la ToH y los funcionamientos metacognitivos de seguimiento y evaluación. Se halló también que los participantes con mejor desempeño realizaron más movimientos y menos errores. Estos resultados representan un nuevo aporte al análisis de la relación entre metacognición y las estrategias de los niños para la resolución de problemas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB