Show simple item record

Metacognición y resolución de problemas en niños escolarizados

dc.creatorCerchiaro Ceballos, Elda
dc.creatorBarras Rodríguez, Rafael Antonio
dc.creatorCuriel Gómez, Breidis Nayely
dc.creatorBustamante Meza, Lucía Yesenia
dc.date2021-07-01
dc.date.accessioned2021-08-11T15:12:00Z
dc.date.available2021-08-11T15:12:00Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1570
dc.identifier10.32457/ejep.v14i2.1570
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171364
dc.descriptionInvestigation regarding metacognition suggests that the capacity to comprehend, reflex and control cognitive processes boosts problem solving in kids. This study analyzed the relationship between metacognitive abilities and schooled kids’ performance in the Tower of Hanoi (ToH), in a sample of 30 children between 9 and 11 years. ToH was presented in a digital version of four discs, to be played on a computer, allowing the registration of movements, mistakes and time employed. An auto report questionnaire was used to explore planification, followage and evaluation metacognitive processes in problem solving. Results highlight positive meaningful correlations between kids’ performances in ToH and the metacognitive followage and evaluation functions. It was also found that participants with better performance made more movements and less mistakes. These results represent a new input to the analysis of the relationship between metacognition and kids’ problem-solving strategies.en-US
dc.descriptionLa investigación sobre metacognición indica que la capacidad para comprender, reflexionar y controlar los procesos cognitivos favorece la resolución de problemas en niños. El presente estudio analiza la relación entre las habilidades metacognitivas y el desempeño de niños escolarizados en la Torre de Hanoi (ToH), en una muestra conformada por 30 niños y niñas entre 9 y 11 años. La ToH fue presentada en una versión digital de cuatro discos para ser jugada en un computador, permitiendo registrar número de movimientos, de errores y tiempo empleado. Se utilizó un cuestionario de auto reporte para explorar los procesos metacognitivos de planificación, seguimiento y evaluación en la resolución del problema. Los resultados indican correlaciones positivas significativas entre el desempeño de los niños en la ToH y los funcionamientos metacognitivos de seguimiento y evaluación. Se halló también que los participantes con mejor desempeño realizaron más movimientos y menos errores. Estos resultados representan un nuevo aporte al análisis de la relación entre metacognición y las estrategias de los niños para la resolución de problemas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1570/1139
dc.rightsDerechos de autor 2021 Elda Cerchiaro Ceballos, Rafael Antonio Barras Rodríguez, Breidis Nayely Curiel Gómez, Lucía Yesenia Bustamante Mezaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 14 No. 2 (2021): July-December, 2021; 1-23en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Julio-Diciembre, 2021; 1-23es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.32457/ejep.v14i2
dc.subjectResolución de problemases-ES
dc.subjectmetacogniciónes-ES
dc.subjectniños escolareses-ES
dc.subjecttorre de hanoies-ES
dc.subjectpsicología cognitivaes-ES
dc.subjectProblem solvingen-US
dc.subjectmetacognitionen-US
dc.subjectschool childrenen-US
dc.subjecthanoi toweren-US
dc.subjectcognitive psychologyen-US
dc.titleMetacognition and problem solving in school childrenen-US
dc.titleMetacognición y resolución de problemas en niños escolarizadoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record