Ethnographic study of young skaters:
Estudio etnográfico de jóvenes skater:
Author
Salazar C., Ciria Margarita
Manzo Lozano, Emilio Gerzaín
Arellano Ceballos, Aideé Consuelo
Barajas Pineda, Lenin Tlamatini
Valdivia, Anahy
Abstract
The present work corresponds to a classic ethnographic study, which aims to explore the construction space of new lifestyles and bodily practices in young urban skaters in Colima. The study was conducted in an emblematic park: La Piedra Lisa, located in the capital of the state of Colima, Mexico. The observation unit was made up of 50 young people between 12 and 20 years old, who skate during the week. The method used was ethnographic, the research techniques were participant observations –for a month and a half– and the informal interview, and the field newspaper was used as recording instrument. For the systematization of information and classification, the Murdock Guide was used. The study describes identity aspects of young skaters, information about the development of coordinative, conditional and skateboarding physical skills, meeting places and appropriation of public spaces, classification of skaters by groups, the equipment used, and the social perception that it has of itself, society, family and friends. El presente trabajo corresponde a un estudio etnográfico clásico, que tiene como objetivo explorar el espacio de construcción de los nuevos estilos de vida y prácticas corporales en los jóvenes skaters urbanos de Colima. El estudio se realizó en un parque emblemático: La Piedra Lisa, localizado en la capital del estado de Colima, México. La unidad de observación la integraron 50 jóvenes, entre 12 y 20 años, que practican el skate durante la semana. El método utilizado fue el etnográfico, las técnicas de investigación fueron la observación participante –durante un mes y medio– y la entrevista informal; y como instrumento de registro se empleó el diario de campo. En la sistematización de la información y clasificación se usó la Guía de Murdock. El estudio describe aspectos identitarios de los jóvenes skaters, información acerca del desarrollo de habilidades físicas coordinativas, condicionales y de experticia skate, lugares de encuentro y apropiación de espacios públicos, clasificación de los skaters por grupos, el equipamiento utilizado, y la percepción social que se tiene de sí mismos, de la sociedad, la familia y de los amigos.