Relationship of learning styles, emotional intelligence, multiples intelligences and emotional detection in physical education students in Santiago of Chile
Relación de los estilos de aprendizaje, habilidad emocional, habilidades múltiples y detección emocional en estudiantes de educación física de Santiago de Chile
Author
Maureira Cid, Fernando
Flores Ferro, Elizabeth
Ramírez Nahuelñir, María Angélica
Cortes Escafi, Benjamín
Hernández Briones, Paz Belén
Abstract
The aim of the present investigation was to relate learning styles, emotional ability, multiples intelligences and emotional detection through the look on a sample of physical education students from Chile. For it there was in use a sample of 116 physical education students from a private university in Santiago of Chile. The CHAEA-36, the Rego and Fernandes emotional intelligence questionnaire, the Multiple Intelligences Developmental Assessment Scales (MIDAS) and the test of the Baron-Cohen gaze test were applied. The results show a higher score in reflexive learning style, followed by theoretical, pragmatic and active. In emotional ability, the dimension with the highest score was empathy and with the lowest valuation was emotional sensitivity. In the multiple intelligences the most developed was the interpersonal and with lowest score was the musical. The minimum score obtained in the gaze test was 11 points and the maximum 28, with an average of 21,3±3,34. Some low relationships between the studied variables were found. Further investigations are suggested in larger samples and in different regions of the country to establish more representative results of this population. El objetivo de la presente investigación fue relacionar los estilos de aprendizaje, la habilidad emocional, las inteligencias múltiples y la detección emocional a través de la mirada en una selección de estudiantes de educación física de Chile. Para ello se utilizó una muestra de 116 estudiantes de educación física de una universidad privada de Santiago de Chile. Se aplicó el CHAEA-36, el cuestionario de inteligencia emocional de Rego y Fernandes, el Multiple Intelligences Developmental Assessment Scales (MIDAS) y el test de la mirada de Baron-Cohen. Los resultados muestran un mayor puntaje en el estilo de aprendizaje reflexivo, seguido del teórico, pragmático y activo. En la habilidad emocional la dimensión con mayor puntaje fue empatía y con menor valoración, la sensibilidad emocional. En las inteligencias múltiples la más desarrollada fue la interpersonal y con menor puntuación, la musical. La puntuación mínima lograda en el test de miradas fue de 11 puntos y la máxima 28, con una media de 21,3 ± 3,34. Se encontraron algunas relaciones bajas entre las variables estudiadas. Se sugieren nuevas investigaciones en muestras de mayor envergadura y en diferentes regiones del país para establecer resultados más representativos de esta población.