A PRINCIPLE-BASED APPROACH IN ELT FOR TERTIARY EDUCATION: A CASE STUDY OF AN INNOVATIVE PILOT ENGLISH COURSE PROJECT
Un enfoque basado en principios de ELT para la educación universitaria: innovador proyecto piloto de cursos de inglés
Author
Canales Volpone, Patricio Ernesto
Tironi, Ángela
Pozo, Mónica
Sandoval, Catalina
Palominos, Macarena
Abstract
This paper presents a 2-year study conducted under the Second Language Pilot Project at the Metropolitan University of Education Sciences in Santiago, Chile. This research-based project comprised the design of English courses based on the university's educational model and key principles of Sociocultural Theory (Aimin, 2013), Adult Learning Theory (Knowles, 1984) and Post Method Approach (Kumaravadivelu, 2003). It also examined students' perceptions of their learning under these principles through questionnaires, focus groups, and templates. Findings reveal a positive attitude towards the teaching approach, which students perceive as distinctive, and a positive impact on students' motivation and language needs. Future programs are encouraged to implement systematic actions for the teaching/learning process.
Keywords: adult learning theory, post-method, principled-based approach, sociocultural theory, teachers as researchers. Este artículo presenta un estudio de dos años realizado como parte del Proyecto Piloto de Segundo Idioma en la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación en Santiago, Chile. Este proyecto de investigación comprendió el diseño de cursos de inglés basados en el modelo educativo de la universidad y los principios claves de la Teoría Sociocultural (Aimin, 2013), Teoría del aprendizaje de adultos (Knowles, 1984) y Enfoque post-método (Kumaravadivelu, 2003). Se examinaron las percepciones de aprendizaje de los estudiantes bajo estos principios a través de cuestionarios, grupos focales y plantillas. Los resultados revelan una actitud positiva hacia el enfoque de enseñanza, que los estudiantes perciben como original, y un impacto positivo en su motivación y necesidades de idioma. Se recomienda implementar acciones sistemáticas para el proceso de enseñanza / aprendizaje a los futuros programas de enseñanza de inglés como lengua extranjera.
Palabras clave: docentes como investigadores, enfoque basado en principios, post-método, teoría del aprendizaje de adultos, teoría sociocultural.