• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

THE TREATMENT TO THE LOCAL GEOGRAPHY IN THE GEOGRAPHIC TEACHING: A DIDACTIC CONCEPTION FOR THE ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITY

El tratamiento a la Geografía local en la enseñanza geográfica: una concepción didáctica por la sostenibilidad ambiental

Author
Labrada García, Yudmila

Parada Ulloa, Adaris

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1591
Abstract
The study of the local Geography constitutes a road to guarantee the understanding of the geographic contents and his manifestation in other geographic spaces. That way, you become an important edge to promote adequate modes of acting in the teachers that guide his professional performance in terms of the environmental sustainability. Nevertheless, by means of the statistical utilization of theoretic methods, empiricists and mathematician, it was confirmed that insufficiencies in his didactic treatment that they obstruct his fulfillment exist. You are for it, that you set yourself the elaboration of a didactic conception, that reveals the essential relations between the systematization of the geographic contents and the didactic contextualization of the local Geography, than taking into account the Theory of the Landscapes like axle, to dynamic of the study of the locality, it allows explaining the development of the didactic treatment to this contents, taking into account the analysis of the integral character of this geographic space.
 
El estudio de la Geografía local constituye una vía para garantizar la comprensión del contenido geográfico y su manifestación en otros espacios geográficos. Así, se convierte en una arista importante para promover adecuados modos de actuación en los docentes que orienten su desempeño profesional en función de la sostenibilidad ambiental. No obstante, mediante la utilización de métodos teóricos, empíricos y matemático-estadísticos, se confirmó que existen insuficiencias en su tratamiento didáctico que obstaculizan su cumplimiento. Es por ello, que se propone la elaboración de una concepción didáctica, que revela las relaciones esenciales entre la sistematización de los contenidos geográficos y la contextualización didáctica de la Geografía local, que teniendo en cuenta la Teoría de los Paisajes, como eje dinamizador del estudio de la localidad, permite explicar el desarrollo del tratamiento didáctico a este contenido, teniendo en cuenta el análisis del carácter integral de este espacio geográfico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB