. Listening and voice as accompaniment tools for catechesis in virtual contexts
La escucha y la voz como herramientas de acompañamiento para la catequesis en contextos virtuales
Author
Basualto Porra, Lorena
Brito, Sonia
Abstract
This article presents two elements of effective communication, such as listening and voice as tools for catechesis in virtual contexts, a key aspect for the generation and maintenance of links in complex, unprecedented and emergency contexts. To this end, a documentary and experiential review is carried out that allows us to approach the phenomenon of relationship and accompaniment with an evangelical sense, where understanding, reciprocity and discovery unfold as a catechetical synthesis. The discoveries and findings are related to a symmetrical, hermeneutic and heuristic listening, as well as constituting a hopeful and fraternal voice. Este artículo presenta dos elementos de la comunicación efectiva, tales como la escucha y la voz como herramientas para la catequesis en contextos virtuales, aspecto clave para la generación y mantenimiento de los vínculos en contextos complejos, inéditos y de emergencia. Para ello, se realiza una revisión documental y experiencial que permite aproximarse al fenómeno de la relación y acompañamiento con un sentido evangélico, donde la comprensión, la reciprocidad y el descubrimiento se despliegan como una síntesis catequética. Los descubrimientos y hallazgos dicen relación con una escucha simétrica, hermenéutica y heurística, además de constituirse en una voz esperanzadora y fraterna