Show simple item record

El oyente “in fabula”

dc.creatorBortolameolli, Paolo
dc.creatorSaavedra , Gonzalo
dc.date2016-06-15
dc.date.accessioned2021-09-06T15:51:28Z
dc.date.available2021-09-06T15:51:28Z
dc.identifierhttp://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/33251
dc.identifier10.7764/disena.10.18-27
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/175793
dc.descriptionPonle Pausa video capsules are brimming with visual and sound information. In seven minutes’ time, these pieces, designed to go viral, deal each one with a particular aspect of the experience of listening to classical music (the one composed from the 9th Century AD to the present day). Using a frenetic narration that allows going from the transcendent to the laughter in a matter of seconds, it points at some specific aspects to notice, trying to persuade the new audiences that to be exposed to this art form is far from being serious or pompous, but above all, delightful. Instead of teaching a list of technicalities that make the public shun it, Ponle Pausa tries to show that music participates in elements of a more daily experience: silence, expectation, humor; and that, although seldom telling stories in an argumentative way, it does use mechanisms that are common to the narrative, and just like it, requires some interpretative cooperation on the part of the listener.en-US
dc.descriptionLas cápsulas de video Ponle Pausa rebosan de información gráfica y sonora. En siete minutos, estas piezas, hechas para viralizarse, se ocupan cada una de un aspecto de la experiencia de escuchar música clásica (la compuesta desde el siglo IX hasta nuestros días). Valiéndose de una narración trepidante, que admite que se pase de lo trascendente a la carcajada en segundos, se señalan puntos específicos en los que fijarse, intentando persuadir a las nuevas audiencias de que exponerse a este arte no es ni grave ni pomposo, sino, ante todo, rico. En vez de enseñar una lista de tecnicismos, que hacen que el público la rehúya, Ponle Pausa trata de mostrar que la música participa de elementos de la experiencia más cotidiana: el silencio, las expectativas, el humor; y que, aunque pocas veces cuenta historias en un sentido argumental, se sirve de mecanismos que son comunes a la narración y, como esta, necesita de una cooperación interpretativa del oyente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Diseño Pontificia Universidad Católica de Chileen-US
dc.relationhttp://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/33251/25881
dc.sourceDiseña; Núm. 10 (2016): Nuevas Narrativas; 18-27es-ES
dc.sourceDiseña; No. 10 (2016): New Narratives; 18-27en-US
dc.source2452-4298
dc.source0718-8447
dc.source10.7764/disena.10
dc.subjectClassical musicen-US
dc.subjectviral videosen-US
dc.subjectnew audiencesen-US
dc.subjectnarrationen-US
dc.subjectmusical educationen-US
dc.subjectMúsica clásicaes-ES
dc.subjectvideos viraleses-ES
dc.subjectnuevas audienciases-ES
dc.subjectnarraciónes-ES
dc.subjecteducación musicales-ES
dc.titleThe Listener “In Fabula”en-US
dc.titleEl oyente “in fabula”es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeProyectoes-ES
dc.typeProjecten-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record