The Contemporary Revolution of Montage (A Traductive Genealogy: Poetry - Film - Architecture - History)
La revolución contemporánea del montaje (una genealogía traductiva: poesía - cine - arquitectura - historia)
dc.creator | Claro, Andrés | |
dc.date | 2016-06-15 | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T15:51:37Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T15:51:37Z | |
dc.identifier | http://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/33267 | |
dc.identifier | 10.7764/disena.10.118-131 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/175801 | |
dc.description | In the horizon of the contemporary revolution in the dominant habits of representation imposed by montage, with its effects of interruptive signification by perspectivist fragmentation and revealing juxtaposition, this article inquires into its emergence starting from a series of traductive scenes between the arts throughout the 20th Century. After showing how the translation of the “dynamic image” of classical Chinese poetry impregnates imagist poetry and the subsequent ideogrammic method, it examines the way in which these poetics inspire the development of cinematographic montage (S. Eisenstein), which in turn is transposed into strategies for architectural projection (Le Corbusier, J. Nouvel, B. Tschumi) and for historic-philosophical conceptualization (W. Benjamin). | en-US |
dc.description | En el horizonte de la revolución contemporánea de los hábitos dominantes de representación que ha impuesto el montaje, con sus efectos de signi­ficación interruptiva por fragmentación perspec­tivista y yuxtaposición reveladora, se indaga su irrupción a partir de una serie de escenas traduc­tivas entre las artes a lo largo del siglo XX. Tras mostrar cómo la traducción de la “imagen dinámi­ca” de la poética clásica china insemina la poética imagista y el subsiguiente método ideogramático, se examina el modo en que tales poéticas inspiran el desarrollo del montaje cinematográfico (S. Ei­senstein), el que a su vez es traspuesto en estra­tegia de proyección arquitectónica (Le Corbusier, J. Nouvel, B. Tschumi) y de conceptualización histórico-filosófica (W. Benjamin). | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Escuela de Diseño Pontificia Universidad Católica de Chile | en-US |
dc.relation | http://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/33267/25897 | |
dc.source | Diseña; Núm. 10 (2016): Nuevas Narrativas; 118-131 | es-ES |
dc.source | Diseña; No. 10 (2016): New Narratives; 118-131 | en-US |
dc.source | 2452-4298 | |
dc.source | 0718-8447 | |
dc.source | 10.7764/disena.10 | |
dc.subject | Montage | en-US |
dc.subject | contemporary representation | en-US |
dc.subject | translation between arts | en-US |
dc.subject | imagist poetry | en-US |
dc.subject | cinematography | en-US |
dc.subject | architectural image-movement | en-US |
dc.subject | interruptive historiography | en-US |
dc.subject | Montaje | es-ES |
dc.subject | representación contemporánea | es-ES |
dc.subject | traducción entre las artes | es-ES |
dc.subject | poética imagista | es-ES |
dc.subject | cinematografía | es-ES |
dc.subject | imagen-movimiento arquitectónica | es-ES |
dc.subject | historiografía interruptiva | es-ES |
dc.title | The Contemporary Revolution of Montage (A Traductive Genealogy: Poetry - Film - Architecture - History) | en-US |
dc.title | La revolución contemporánea del montaje (una genealogía traductiva: poesía - cine - arquitectura - historia) | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Articulos | es-ES |
dc.type | Articles | en-US |
This item appears in the following Collection(s)
-
Diseña
\([0-9]{4}\)