Alfredo Jaar: The Artist as Organic Intellectual
Alfredo Jaar: El artista como intelectual orgánico
Author
Mouffe, ChantalChantal
Abstract
Based on Alfredo Jaar’s retrospective exhibition The way it is. An Aesthetics of Resistance (Berlin, 2012), philosopher and politologist Chantal Mouffe reflects on the possibility that critical art develops an aesthetics of resistance. Mouffe, professor of Political theory at Westminster University, analyses the ‘critical’ dimension in Jaar’s work from a hegemonic perspective, which proposes that every dominating order can be challenged by counter-hegemonic practices that attempt to disarticulate it and build a different supremacy. Artistical practices may constitute forms of resistance against a dominating order through two strategies: the first one, which Mouffe calls ‘withdrawal from’, rejects any involvement with the existing institutions and calls for a strategy of ‘exodus’ (desertion is the only form of resistance). The other, which the politologist calls ‘involve with’, consists in confronting the institutions, so as to bring about profound transformations in them. It’s the ‘war of positions’. For Mouffe, who has been appointed to research positions at Harvard, Cornell, The University of California, Princeton’s Institute for Advanced Study and the National Center for Scientific Research in Paris, Alfredo Jaar offers one of the best examples of an aesthetics of resistance informed by the hegemonic strategy of war of positions, becoming what Gramsci calls an ‘organic intellectual’, an intellectual committed to imagining and creating new forms of society. In the essay we present here, Mouffe tackles the strictly aesthetical dimension of resistance present in some of Jaar’s interventions, emphasizing the artist´s profound comprehension of the role that affections play in the process of identification, as well as the role of passionate attachments in the constitution of political identities. Jaar understands that art can play a key role in the construction of new forms of subjectivity by using resources that induce emotional responses, by reaching human beings’ affective plane. Works like Domanda, domanda, Studies on happiness, The Gramsci Trilogy, The Skoghall Konsthall and The Eyes of Gutete Emerita make it evident that for Jaar, it’s more adequate to mobilize persons by creating in them the desire for change, in contrast with some critical art forms, which believe that people can be mobilized by means of the delivery of lessons on the state of the world.
* The text that Revista Diseña publishes here, respecting its original style, was published in Alfredo Jaar. The way it is: Eine Ästhetik des Widerstands/An Aesthetics of Resistance, edited by Jan Ketz (Berlin: NGBK, 2012). A partir de la exposición retrospectiva de Alfredo Jaar The way it is. An Aesthetics of Resistance (Berlín, 2012), la filósofa y politóloga belga Chantal Mouffe reflexiona sobre la posibilidad de que el arte crítico desarrolle una estética de resistencia. Mouffe, profesora de Teoría Política en la Universidad de Westminster, analiza la dimensión “crítica” del trabajo de Jaar desde el enfoque hegemónico, que propone que cada orden dominante puede ser desafiado por prácticas contrahegemónicas que intentan desarticularlo y construir una supremacía distinta. Las prácticas artísticas podrían constituir formas de resistencia contra un orden dominante a través de dos estrategias: la primera, que Mouffe denomina “retirada de”, rechaza cualquier involucramiento con las instituciones existentes y aboga por una estrategia de “éxodo” (la deserción es la única forma de resistencia). La otra, a la que la politóloga llama “involucrarse con”, consiste en confrontar las instituciones, de manera de producir transformaciones profundas en ellas. Es la “guerra de posiciones”. Para Mouffe, quien ha ocupado puestos de investigación en Harvard, Cornell, la Universidad de California, el Instituto de Estudios Avanzados de Princeton y el Centro Nacional de Investigación Científica de París, Alfredo Jaar ofrece uno de los mejores ejemplos de una estética de resistencia informada por la estrategia hegemónica de guerra de posiciones, convirtiéndose en lo que Gramsci llama un “intelectual orgánico”, un intelectual comprometido con idear y crear nuevas formas de sociedad. En el ensayo que presentamos a continuación, Mouffe aborda la dimensión propiamente estética de la estrategia de resistencia presente en algunas de las intervenciones de Jaar, destacando que el artista comprende profundamente el rol que juegan los afectos en el proceso de identificación, así como el rol de los apegos apasionados en la constitución de las identidades políticas. Jaar sabe que el arte puede jugar un rol determinante en la construcción de nuevas formas de subjetividad al usar recursos que inducen respuestas emotivas, llegando a los seres humanos en el plano afectivo. Obras como Domanda domanda, Estudios sobre la felicidad, The Gramsci Trilogy, The Skoghall Konsthall y Los Ojos de Gutete Emerita ponen de manifiesto que para Jaar es más adecuado movilizar a las personas creando en ellas el deseo por el cambio, lo que contrasta con algunas formas de arte crítico que creen que las personas podrían ser movilizadas mediante la entrega de lecciones sobre el estado del mundo.
* El texto que Revista Diseña publica a continuación, respetando su estilo original, fue publicado en Alfredo Jaar. The way it is: Eine Ästhetik des Widerstands/An Aesthetics of Resistance, editado por Jan Ketz (Berlín: NGBK, 2012).