Show simple item record

¿Cuándo enseñar la gramática?: percepciones de estudiantes de profesorado de inglés como lengua extranjera

dc.creatorLópez Casoli, Marina
dc.date2021-12-22
dc.identifierhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/839
dc.identifier10.29035/ucmaule.61.53
dc.descriptionThis investigation studies the perceptions of Argentine college students regarding when they think best to receive grammar instruction in the English as a foreign language (EFL) class, whether before, during, or after the communicative practice. For this study, a group of first-year students in the English Teacher Training Program at a public university in Argentina, completed a questionnaire on their opinion as to when to learn grammar. This investigation is based on Spada and Lightbown’s (2008) distinction between isolated form-focused instruction (FFI) and integrated FFI. While both types of instruction occur in a communicative classroom context, isolated FFI takes place separated from the communicative practice whereas integrated IFF happens during the communicative practice. This study seeks to find out students’ perceptions and to analyze if these are compatible with the current theoretical views that indicate that integrated IFF is more effective than isolated IFF. Results show that students prefer integrated FFI more than isolated FFI, which is in line with the theoretical views that highlight the relevance of integrating grammar instruction into the communicative practice.en-US
dc.descriptionEste trabajo estudia las percepciones de estudiantes universitarios argentinos sobre cuándo consideran que es mejor recibir instrucción en gramática en la clase de inglés como lengua extranjera (ILE), si antes, durante o después de la práctica comunicativa. A fin de conocer la opinión de estudiantes futuros profesores de ILE respecto de cuándo aprender la gramática, se encuestó a un grupo de estudiantes de la carrera de Profesorado de Inglés de una universidad pública argentina. Este estudio toma como marco conceptual la distinción que realizan Spada y Lightbown (2008) entre la enseñanza de la gramática de manera aislada (EGA) y de manera integrada (EGI). Si bien ambas se llevan a cabo en contextos áulicos enfocados en una enseñanza y aprendizaje comunicativos, la EGA ocurre separadamente de la práctica comunicativa, mientras que la EGI está integrada a ella. Este estudio busca conocer las percepciones de los estudiantes y además evaluar si éstas son compatibles con las actuales tendencias teóricas que indican que es más efectiva la EGI que EGA. Los resultados mostraron que los estudiantes prefirieron recibir EGI que EGA, lo cual coincide con las perspectivas teóricas vigentes respecto de la importancia de integrar la gramática a la práctica comunicativa.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/839/839
dc.rightsDerechos de autor 2021 Marina López Casolies-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceUCMaule; Núm. 61 (2021): UCMaule; 53-74es-ES
dc.source0719-9872
dc.source0717-2656
dc.titleWhen to Teach Grammar?: Perceptions of Teaching English as a Foreign Language Studentsen-US
dc.title¿Cuándo enseñar la gramática?: percepciones de estudiantes de profesorado de inglés como lengua extranjeraes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record