The «Situated Mathematics» as a Proposal of Epistemic Reflection in a Social-historical Key on Mathematical Practice: The Case of Ancient Egypt
La «matemática situada» como propuesta de reflexión epistémica en clave histórico-social sobre la práctica matemática: el caso del antiguo Egipto
Author
Gerván, Héctor Horacio
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/culturas/article/view/510010.35588/cc.v2i2.5100
Abstract
This research has, as a general purpose, to assume a philosophical position in a social-historical and anti-relativist key to analyse the development of a particular concrete historical case: the mathematics of ancient Egypt. For this, certain philosophical positions related to quasi-empiricism in mathematics will be discussed and criticized, which, being relativistic, will allow us to delineate in contrast our own position: the existence of a «situated mathematics». This philosophical category will have as theoretical support the notion of situated knowledge(s). In addition, its implications are, as we argue, both philosophical and historiographical, since it will serve to analyse the characteristics of the corpus of Egyptian mathematical problems recorded in the various mathematical papyri. We will refer to Egyptian linguistic expressions to denote the various arithmetic operations and the algorithmic character of the problems, as well as the epistemological question of empiricism and how the situated perspective allows us to overcome the dichotomy between a pure and an applied mathematics, which we consider is not ubiquitous to address the interpretation of the mathematical practice of the ancient Nile country. La presente investigación tiene como propósito general asumir un posicionamiento filosófico en clave histórico-social y de tipo anti-relativista para analizar el desarrollo histórico de la matemática, el cual aplicaremos a un caso en particular: la matemática del antiguo Egipto. Para ello se discutirán y criticarán, en primera instancia, determinadas posiciones filosóficas afines al cuasi-empirismo en matemática que, siendo relativistas, permitirán delinear nuestro propio posicionamiento en contraste: la existencia de una «matemática situada». Esta categoría filosófica tendrá como sustento teórico la noción de conocimiento(s) situado(s). Además, las implicaciones de esta son, según sostenemos, tanto filosóficas como historiográficas, ya que servirá para analizar las características del corpus de problemas matemáticos egipcios registrados en los diversos papiros matemáticos. En particular, haremos referencia a las expresiones lingüísticas egipcias para denotar las diversas operaciones aritméticas y el carácter algorítmico de los problemas, así como también la cuestión epistemológica de la empiria y cómo la perspectiva situada permite superar la dicotomía entre una matemática pura y otra aplicada, que consideramos no es ubicua para abordar la interpretación de la práctica matemática del antiguo país del Nilo.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Predictability of Early Mathematical Competencies, Negative Predisposition towards Mathematics, Logical Intelligence, and Educational Environment Factors in Mathematics Performance
Cerda, Gamal; Facultad de Educación, Universidad de Concepción; Pérez, Carlos; Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas, Universidad de Concepción. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 52, No 2 (2015); 189-202 -
Predictability of Early Mathematical Competencies, Negative Predisposition towards Mathematics, Logical Intelligence, and Educational Environment Factors in Mathematics Performance
Cerda, Gamal; Pérez, Carlos. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 52 Núm. 2 (2015); 189-202 -
La matemática en el Programa “Aprendizaje Inicial de la Lectura, Escritura y Matemática ” (AILEM)
Zanocco, Pierina; Pontificia Universidad Católica de Chile. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 39, No 2 (2006): Aprendizaje de la lectura, escritura y matemática en contextos vulnerables; 137-152