• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item

Existe diferencia en el lenguaje de los niños según su nivel social? Revisión y discusión del tema

Author
Aliaga Prieto, Verónica

Poblete Rí­os, Marcia

Fenieux Honores, Vilma

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/624
10.29344/07180772.16.624
Abstract
ResumenLa siguiente revisión bibliográfica permitió a las autoras reflexionar con respecto a las posibles razones que influyen negativamente en un adecuado dominio lingí¼í­stico, en niños provenientes de sectores socioeconómicos y socioculturales deprivados de Chile. Se discute la relación existente entre el manejodel lenguaje y el éxito o fracaso en los procesos de aprendizaje que experimentan los estudiantesdurante sus primeros años de educación básica, y la importancia de propiciar ambientes que favorezcanun desarrollo lingí¼í­stico correcto. Realizada la revisión, se concluye que el medio social y culturalque circunde al niño, así­ como también la estimulación del desarrollo del léxico y la riqueza de las experiencias a las que esté sometido, son factores de gran importancia en la adquisición del lenguaje, beneficiando o perjudicando al individuo en su desempeño social y profesional futuro.Palabras clave: deprivación, nivel sociocultural, lenguaje, habilidades de aprendizaje. Is there a difference in the language ofchildren according to their social level?Review and discussion of the topicAbstractThe following bibliographic review allowed the authors to reflect about the possible reasons that exert a negative influence on the appropriate linguistic competence of children coming from deprived economic and socio-cultural sectors in Chile. The existing relationship between language competence and the success or failure in the students' learning process, during their first years of primary education,to the importance of providing students with suitable environments intended to foster the development of appropriate linguistic competence, is discussed. It was concluded then, that the surrounding socio-cultural environment, as well as the stimulation of their lexical development, together with the richness of their experiences, are very important factors for language acquisition. It will benefit or endanger the individuals in their social and professional future performance.Keywords: deprivation, sociocultural level, language competence, learning skills
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB