• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item

LA FORMACIí“N INICIAL DE PROFESORES DE HISTORIA Y CIENCIAS SOCIALES DESDE LA PERSPECTIVA DE LA DIDí CTICA DE LA ESPECIALIDAD: FUNDAMENTOS, DESAFí OS Y PROYECCIONES

Author
Valledor Cuevas, Laura

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/626
10.29344/07180772.15.626
Abstract
RESUMENEste artí­culo aborda el rol de la Didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales en laformación de profesores del área. Partiendo desde la evidencia disponible al respecto,generada por la tradición investigativa hispana y por la anglosajona, se afronta el análisisdel impacto en la formación docente de las demandas sociales hacia el estudio escolar dela historia, así­ como también de las demandas provenientes desde la epistemologí­a de lasdisciplinas sociales. Asimismo, se releva el problema de la tensión entre teorí­a y práctica enla formación de docentes y se expone una propuesta de trabajo para su superación.Palabras clave: formación docente, enseñanza de la historia, conocimiento pedagógicodel contenido. The early training of teachers of historyand social science from the perspective ofmethodology: fundamentals, challengesand projections ABSTRACTThis article describes the role of History Didactics and Social Sciences in teacher education.The analysis of the impact in teacher education of the social requirements toward the schoolstudy of history is confronted, as well as the originating demands since the epistemologiesof social disciplines from both the Hispanic and the Anglo-Saxon investigative traditions.Likewise, the problem of the tension between theory and practice in the teacher educationis examined and finally, a proposal to approach this tension is exposed.Keywords: teacher education, teaching history, pedagogical content knowledge
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB