Creation of Inclusive Classrooms: A Proposal for Serving Students with Intellectual Disabilities
Creación de aulas inclusivas, una propuesta para la atención de estudiantes con discapacidad intelectual
Author
Gamboa Palacios, Leila Yineth
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/265510.29344/07180772.35.2655
Abstract
Given the problem of serving members of the population with intellectual disabilities, this pedagogical proposal arises in response to the question of how to pertinently strengthen the inclusive education process for elementary students with intellectual disabilities at the John F. Kennedy District Educational Institution, according to the provisions of decree 1421 of August 29, 2017. This action research study takes a qualitative approach to collect information from semi-structured interviews with open questions, applied to eleven elementary school teachers and three parents of students with intellectual disabilities, which was triangulated with a referential and legal component for its analysis and results. This study was based on the sociocultural theory of Lev S. Vygotsky and the theory of multiple intelligences by Howard Gardner. The research concludes with the design of a two-part pedagogical proposal, the first part referring to legislation on inclusive education and, the second, concrete pedagogical actions in the classroom to improve the teachers' teaching processes and the students' learning processes, within the framework of Education for All, based on the incorporation of Cooperative Learning by Johnson & Johnson, in the development of thematic content in different areas. Ante la problemática sobre la atención a la población en condición de discapacidad intelectual, la presente propuesta pedagógica surge para dar respuesta a ¿cómo fortalecer de manera pertinente el proceso de educación inclusiva de estudiantes con discapacidad intelectual de básica primaria, de la Institución Educativa Distrital John F. Kennedy, de acuerdo con lo establecido en el decreto 1421 del 29 de agosto de 2017? La investigación de enfoque cualitativo, de tipo investigación-acción, aplicó, para la recolección de la información, entrevistas semiestructuradas de preguntas abiertas a once docentes de primaria, tres directivos docentes y tres padres de familia de estudiantes con discapacidad intelectual, la cual se trianguló con componente referencial y legal para su análisis y resultado. Para un soporte teórico se tuvo presente a Lev S. Vygotsky, con su teoría sociocultural, y a Howard Gardner con la teoría de las inteligencias múltiples. La investigación concluye con el diseño de una propuesta pedagógica que consta de dos partes, la primera se ocupa de la legislación sobre educación inclusiva y, la segunda, de acciones pedagógicas concretas en el aula que mejorarán los procesos de enseñanza en los docentes y de aprendizaje en los estudiantes, en el marco de la Educación Para Todos, basada en la incorporación del Aprendizaje Cooperativo, de Johnson & Johnson, en el desarrollo de contenidos temáticos en las diferentes áreas.