Foro Educacional
Train teachers from the heart to the heart: analysis of the construction of the professional identity of excellent teachers.
Análisis de la construcción de identidad profesional en profesores excelentes: encontrando al SER formador de docentes
Author
Pérez Norambuena, Samuel
Rivera García, Enrique
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/268810.29344/07180772.36.2688
Abstract
This study is carried out from the interpretive paradigm with a qualitative methodology, which aims to understand the trajectories and biographies of seven university teachers, dedicated to the training of teachers in a Faculty of Education of a Chilean university; who have been perceived and considered excellent by their students. Through in-depth interviews and the analysis of narratives, the journey they have traveled in their experiences and experiences as people and as teachers has been revealed.
The main results show us that these teachers have been built on a coming and going of experiences, situations and circumstances, evaluated in different ways and that they have enriched their personal lives helping to strengthen their professional work. They also indicate that their construction as teachers have had to do with their first experiences as boys and girls through play; the presence of everyday situations that influenced his early vocation and his taste for teaching; contact with good teachers, at different times in their lives, these experiences have contributed significantly to their professional identity and commitment to the training of future teachers. Este estudio es llevado a cabo desde el paradigma interpretativo con una metodología cualitativa, el que tiene por objetivo comprender las trayectorias y biografías de siete docentes universitarios, dedicados a la formación del profesorado en una Facultad de educación de una universidad chilena; quienes han sido percibidos y considerados como excelentes por sus estudiantes. A través de entrevistas en profundidad y del análisis de narrativas se ha develado el recorrido que han transitado en sus experiencias y vivencias como personas y como docentes.
Los principales resultados nos muestran que estos profesores se han construido en un ir y venir de experiencias, situaciones y circunstancias, evaluadas de distintas maneras y que han enriquecido su vida personal contribuyendo a fortalecer su labor profesional. También indican que su construcción como docentes han tenido que ver con sus primeras experiencias como niños y niñas a través del juego; la presencia de situaciones cotidianas que incidieron en su vocación temprana y en su gusto por la enseñanza; el contacto con buenos profesores, en distintos momentos de sus vidas, dichas vivencias han contribuido significativamente en su identidad profesional y compromiso con la formación de las futuras y futuros docentes