• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item

Curricular prioritization in a pandemic context: Opportunity for a new school curriculum in Chile

Priorización curricular en contexto de pandemia: Oportunidad de un nuevo curriculum escolar en Chile

Author
Venegas, Cristián

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/2855
10.29344/07180772.37.2855
Abstract
The work describes the characteristics of the current official curriculum in Chile and the process of curricular prioritization in the context of the COVID-19 pandemic during the years 2020-2021. At the same time, it argues the need to build a national curriculum less dense in educational goals, favoring greater curricular autonomy for educational communities, among others. The article is structured in the contextualization of the Chilean school system in the COVID-19 context, a theoretical and normative review of the official curriculum, the description of the curricular prioritization proposal in primary education created by the Ministry of Education, and the presentation of the disadvantages of the current school curriculum and the benefits of a new framework.
 
El trabajo describe las caracterí­sticas del curriculum oficial vigente en Chile y del proceso de priorización curricular en el contexto de pandemia por COVID-19 para los años 2020-2021. Además, argumenta la necesidad de construir un currí­culum nacional menos denso en metas educativas, favoreciendo una mayor autonomí­a curricular de las comunidades educativas, entre otros. El artí­culo se estructura en una contextualización del sistema escolar chileno en el escenario COVID-19, una revisión teórica y normativa del curriculum oficial, la descripción de la propuesta de priorización curricular en educación básica elaborada por el Ministerio de Educación, y la presentación de las desventajas del actual currí­culum escolar y los beneficios de una nueva arquitectura.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB