Pedagogical Reflections of Students in the Faculty of History, Geography, and Humanities at Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE)
La Reflexión Pedagógica de los estudiantes de Pedagogía, de la Facultad de Historia, Geografía y Letras de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
Author
Michel Salazar , José
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/285910.29344/07180772.37.2859
Abstract
The aim of this research is to analyse the major role of pedagogical reflection in the initial teacher training, in the school, and also in the curriculum of the students pursuing a college degree in education and teaching at the Faculty of History, Geography and Letters, UMCE. As stated above in the aim, our main concern is to find out as much as posible about pedagogical reflection. The design of this research is qualitative, interpretative, sequential and emergent. As the main findings, we can point out that students carry out pedagogical reflection not as a learned and systematic activity; rather, they do so as a tacit intellectual professional activity. They consider such reflection as being an essential part of their initial training as well as in the school where they work, on the grounds that it will enable them to improve teaching and learning. Esta investigación consistió en analizar la importancia que posee la Reflexión Pedagógica en la Formación Inicial, en la escuela y en el Currículum para los estudiantes de cuarto año de las carreras de Pedagogía de la Facultad de Historia, Geografía y Letras de la UMCE. La pregunta que nos guía es: ¿Cuál es la importancia que tiene para los estudiantes la Reflexión Pedagógica en la Formación Inicial, en la escuela y en el Currículum? Esta investigación es de carácter cualitativo interpretativa con un diseño secuencial y emergente. Como principales hallazgos podemos señalar que los estudiantes realizan la Reflexión Pedagógica no como una acción aprendida sistemática, sino como una acción intelectual profesional tácita. Dicha Reflexión Pedagógica la consideran como fundamental en la Formación Inicial, al igual que en la escuela, en donde desarrollarán su quehacer como profesores, puesto que permitiría mejorar los aprendizajes y el desempeño docente.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Fulfillment and enforcement of the judgments of the Inter-American Human Rights Court: Some reflections from the reform process in the European Human Rights System: Introduction; The lack of empire of international judgments; The obligation to comply with international judgments and their supervisory mechanisms; Reasons given by the doctrine to adopt a model for monitoring compliance with specific international judgments; National experiences of implementation of international judgments; Reflections from the reform process of the ECHR; In conclusion
López, Oliver Román. Anuario de Derechos Humanos; Vol. 15 No. 2 (2019): Anuario de Derechos Humanos 2019; 213-235 -
School and citizenship: reflects from the imaginary meanings and the self-reflectiveness
Hurtado Herrera, Deibar René; Alvarado Salgado, Sara Victoria. Pedagogical Studies; Vol. 33 Núm. 1 (2007); 79-93 -
Reflexiones en torno a la participación en el desarrollo rural. ¿Reparto social o reforzamiento del poder? LEADER y PRODER en el sur de España
Navarro, Francisco; Universidad de Granada, Granada, España.; Cejudo, Eugenio; Universidad de Granada, Granada, España.; Maroto, Juan Carlos; Universidad de Granada, Granada, España.. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 40, núm. 121 (2014)