The elective affinity between artistic education and society: notes to think about from the Chilean case
La afinidad electiva entre educación artística y sociedad: apuntes de análisis desde el caso chileno
Author
Peters, Tomás
Hernández, Marta
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/292610.29344/07180772.37.2926
Abstract
This article elaborates the hypothesis that there is an elective affinity between a higher level of access to art education workshops and the benefits that this entails both for the individuals who participate in them as well as for society as a whole. Based on the Database of the National Survey on Cultural Participation and Consumption 2009, 2012 y 2017 of the National Council of Culture and the Arts "”current Ministry of Culture, Arts and Heritage"”, this article shows empirical evidence on the relationship between participation in artistic education programs "”mainly in the form of both formal and informal artistic workshops"” and the opinions or evaluations that Chileans display on democracy, sociability, tolerance to conflict and the formulation of his biographical projects. Este artículo elabora la hipótesis que existe una afinidad electiva entre un mayor acceso a talleres de educación artística y los beneficios que esto conlleva tanto para los individuos que participan en ellos como también para la sociedad en su conjunto. A partir de análisis estadísticos de las Encuestas Nacionales de Participación y Consumo Cultural de 2009, 2012 y 2017 del Consejo Nacional de la Cultura y las Artes "”hoy Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio"”, este artículo ofrece evidencia empírica sobre la relación entre participación en programas de educación artística "”principalmente en la forma de talleres artísticos tanto formales como informales"” y las opiniones o valoraciones que las/os chilenas/os despliegan sobre la democracia, la sociabilidad, la tolerancia al conflicto y la formulación de sus proyectos biográficos.