• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

Acoustic-phonetic study of the segments realizing the orthographic sequences and followed by vowel in Chilean Spanish

Estudio fonético-acústico de los segmentos que realizan las secuencias grafémicas y seguidas de vocal en el castellano hablado en Chile

Author
Gómez Aliste, Lizbeth

Figueroa Candia, Mauricio

Salamanca Gutiérrez, Gastón

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2254
10.29344/0717621X.41.2254
Abstract
This study provides first evidence to describe the phonetic nature of the sounds articulated in the orthographic sequences <hi> and <hu> followed by vowel in Chilean Spanish. In order to do this, instances of these sequences were annotated, and some of their acoustic properties measured. The acoustic data obtained from the realizations of the orthographic sequences was compared using Generalized Linear Mixed Models to those of Spanish opening diphthongs (e.g., [je] and [we]) and of CV syllables (e.g., [d͡ʒe] y [gʲe]), in order to determine whether the first element of the <hi/hu> sequences is more similar to vocalic or consonantal units. The results suggest that the <hi> and <hu> orthographic sequences are more closely related, at least acoustically, to CV syllables, which poses interesting challenges for the interpretation of this section of Spanish's phonetic and phonemic systems.
 
Este estudio entrega la primera evidencia destinada a determinar la naturaleza fonética de los sonidos articulados en las secuencias ortográficas <hi> y <hu> más vocal para el castellano hablado en Chile. Para ello, se anotaron instancias de estas secuencias y se midieron algunas de sus propiedades acústicas. Luego, se compararon los datos provenientes de las secuencias en estudio mediante modelos generalizados lineales mixtos con los de diptongos crecientes (por ejemplo [je] y [we]) y también con sí­labas de tipo CV (por ejemplo [d͡ʒe] y [gʲe]), con el fin de determinar si el primer elemento de las secuencias <hi> y <hu> más vocal tení­a más parecido a unidades de tipo vocálico o de tipo consonántico. Los resultados sugieren que el primer elemento de las secuencias ortográficas tiene propiedades acústicas más similares a las de sí­labas de tipo CV, lo que presenta importantes desafí­os para la interpretación de esta sección del sistema fonético y fonológico del castellano.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Vocal tone and effort of the vocal chords 

    León Valdés, Hernán; Valdivieso, Humberto. Philological Studies; Núm. 37 (2002); 65-75
  • The vocal intelligibility in people with laryngectomy that communicate with erygmophony 

    Fernández G., María José; Fernández G., Sara; Sirgo R., Paloma; Santamarina R., Liliana; Álvarez M., César. Revista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 16 (2017): Noviembre
  • Efectividad de los abordajes terapéuticos aplicados en docentes con alteraciones vocales funcionales 

    Jerez, Rodrigo Maximiliano. Revista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 15 (2016): Noviembre; 1-8
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB