Relationship between the nutritional status of kindergarten and first grade children from two municipal schools in the Maule Region and their parents' perception of Physical Activity and Eating Habits
Relación entre el estado nutricional de niños de kínder y primero básico de dos colegios municipales de la Región del Maule y la percepción de sus padres sobre la Actividad Física y Hábitos Alimentarios
Author
Faúndez Casanova, Cesar
Falcón Canales, Eleazar
Silva Moya, Nicolás
Vergara Peredo, Vanessa
Contreras Mellado, Víctor
Abstract
The present study used the recommendations of the World Health Organization to measure nutritional status, doing so through the body mass index. The purpose of the study is to relate the nutritional status of kindergarten and first grade students from two municipal schools in the Maule region with the eating habits and physical activity perceived by the parents. 87 kindergarten and first grade students were evaluated. The results show that in kindergarten overweight and obesity reached (76.2%) respectively, and in first grade an overweight and obesity of (70.6%), however, no greater relationship was found between knowledge of the parents of the importance of physical activity in the life of their children and their nutritional status as well as in the eating habits that they reported of their children in relation to nutritional status. Students are in a nutritional state of risk and the perception of parents is low in terms of the knowledge they have regarding the practice of physical activity and eating habits, being directly related to the poor nutritional status that they present. En el presente estudio se utilizaron las recomendaciones de la Organización Mundial de la Salud para medir el estado nutricional de alumnos(as) de kínder y primero básico de dos colegios municipales de la región del Maule, a través del índice de masa corporal. Tiene como propósito relacionar el estado nutricional con los hábitos alimenticios y la actividad física percibida por los padres. Se evaluaron a 87 alumnos de kínder y primero básico. Los resultados muestran que, en kínder, el sobrepeso y obesidad alcanzó un 76,2% y en primero básico un sobrepeso y obesidad del 70,6%, sin embargo, no se encontró mayor relación entre el conocimiento de los padres sobre la importancia de la actividad física y los hábitos alimentarios en la vida de sus hijos y su estado nutricional. Los alumnos se encuentran en un estado nutricional de riesgo y la percepción de los padres es baja en cuanto a la influencia estos factores, relacionándose directamente con el mal estado nutricional que estos presentan.