Online teaching and reflective practice of teachers during the pandemic in the province of Concepción
Enseñanza online y práctica reflexiva del profesorado durante la pandemia en la provincia de Concepción
Author
Montoya Bravo, Pablo
Nocetti de la Barra, Alejandra
Abstract
This research focused on knowing the conditions that favor the reflective practice of the teachers from the first and second level of primary school of educational establishments in the province of Concepción, when they teach in online mode and, describe the experiential learning in the framework of the health emergency. It is an interpretative study, in particular a case study with 19 teachers, who participated in interviews and focus groups, safeguarding ethical criteria. The results get allow us to conclude that the conditions that stimulated teacher reflection have a structural, family and individual, that generates this reflection was social inequality, insufficient family support and the student's willingness for learning. In relation to learning, it’s noted that as a result of teacher reflection and in the virtual teaching framework, greater constructions of professional knowledge are produced in the didactic field. Este estudio describe las condiciones que favorecen la práctica reflexiva y el aprendizaje sobre la enseñanza durante la pandemia en el profesorado de Primer y Segundo Ciclo Básico de la provincia de Concepción. La investigación es interpretativa, participan 19 profesores y se emplea el muestreo intencional. Se realizan 10 entrevistas semiestructuradas y 2 entrevistas focalizadas, resguardando criterios éticos. Los resultados muestran un incremento de la reflexión crítica de los docentes como consecuencia de observar la desigualdad digital y de aprendizaje vinculada a la condición económica y territorial del estudiantado. Se transita de una reflexión individual a una colectiva que visibiliza condiciones familiares y personales del estudiantado desfavorables para el aprendizaje en pandemia. El profesorado aprende a diversificar las estrategias de enseñanza, se actualizan en términos digitales y subrayan su sentido lúdico e interactivo. Además, desarrollan sensibilidad para contener emocionalmente, mejorar la comunicación con el estudiantado y lograr una nueva gestión de aula que refuerza su sentido de autoeficacia.