• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item

The method of the cases in the legal pedagogy of the usa: a subjective assessment

El método de los casos en la pedagogía jurídica de los EEUU: una valoración subjetiva

Author
Gabilondo, Jose

Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/46251
10.5354/0719-5885.2017.46251
Abstract
Since its introduction at Harvard Law School in the late 19th century, the case method has been the dominant teaching technique associated with American legal education. This article analyzes and contextualizes this pedagogical institution to provide a critical and current account of the method. First, the article situates the case law method as an organic part of a legal system built on judicial review, stare decisis, and legal uncertainty. Second, the article provides a technical analysis of how the case law method is intended to give law students a structured framework for absorbing, interpreting, and creating legal doctrine. Finally, the article situates the case law method in the context of a crisis in the popular legitimacy of legal education that may impact the future of this distinctive form of legal pedagogy.
 
Desde su implementación a finales del siglo XIX en la facultad de derecho de la Universidad de Harvard, el método de los casos ha sido la técnica pedagógica emblemática de las facultades de derecho de los EEUU. Este artículo desglosa y contextualiza esta institución clave de la pedagogía jurídica estadounidense para dar una visión crítica y actual. Primero, se sitúa el método como una parte orgánica y renovadora de un sistema jurídico centrado en la revisión judicial, la inseguridad jurídica, y la contenciosidad como rasgo de la cultura nacional. Segundo, se examina cómo el docente maneja el método para fomentar la capacidad dinámica en el alumno para sintetizar, interpretar, y crear doctrina legal. Por último, se considera como la crisis de legitimidad a través de la cual están pasando las facultades de derecho podrá afectar el futuro de este método de transmisión jurídica.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB