• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item

Formative research as a methodological strategy of human rights: From theory to practical experience

La investigación formativa como estrategia metodológica para el abordaje de los derechos fundamentales: De la teoría a la experiencia práctica;
A pesquisa formativa como estratégia metodológica para abordar os direitos fundamentais: Da teoria à experiência prática

Author
Esparza Reyes, Estefanía

Morales-Trapp, Soledad

Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/57078
10.5354/0719-5885.2021.57078
Abstract
The purpose of this work is to show the convenience of formative research as a learning tool of human rights. With this purpose, first it describes the most extensive way to teach those rights which consists preferably in a memoristic methodology. Then, formative research is examined describing its main features and its connection with student-centered paradigm of education. Afterwards, the results of a perception study about the use of formative research in the learning process of human rights in Law students of La Frontera University are analyzed. Finally, as a conclusion some reflections about the strengths and challenges of this methodological strategy are made.
 
Este trabajo tiene por finalidad evidenciar la conveniencia de la utilización de investigación formativa como herramienta para aprender derechos fundamentales. Para ello se describe la manera más extendida de enseñar tales derechos, la cual consiste, preferentemente en la utilización de una metodología memorística. A continuación se examina la investigación formativa, indicando sus principales características y su adecuación al paradigma de la educación centrada en el/la estudiante. Con posterioridad se analizan los resultados de un estudio de percepción sobre la utilización de investigación formativa para aprender derechos fundamentales en estudiantes de Derecho de la Universidad de La Frontera. Para finalizar, a modo de conclusión, se realizan algunas reflexiones sobre las fortalezas y desafíos de esta estrategia metodológica.
 
O objetivo deste trabalho é demonstrar a conveniência de usar a pesquisa formativa como uma ferramenta para aprender os direitos fundamentais. Para tanto, descrevese a forma mais difundida de ensino de tais direitos, que consiste, preferencial- mente, no uso de uma metodologia mecânica ou de aprendizagem receptiva repetitiva. A seguir, examina-se a pesquisa formativa, indicando suas principais características e sua adaptação ao paradigma da educação centrada no aluno. Posteriormente, são anali- sados os resultados de um estudo de percepção sobre o uso da pesquisa formativa para o aprendizagem dos direitos fundamentais em estudantes de direito da Universidade de La Frontera. Por fim, a título de conclusão, algumas reflexões são feitas sobre os pontos fortes e os desafios desta estratégia metodológica.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The importance of human rights of discipline in the formation of law professionals: human rights are not for human rights only, but for all human 

    Verdan Rangel, Tauã Lima. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 3 No. 2 (2016); 141-158
  • El derecho fundamental a la educación formal para el consumo como medio de concreción del derecho a la libertad de elección del consumidor e igualdad en las contrataciones e implementación del derecho colectivo y social de protección al medio ambiente 

    Mitsuo Tiujo, Edson. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 35-58
  • The Unit of University Pedagogy and Didactics of Law of the Faculty of Law of the University of Chile: its place in the history of the reform of the teaching of Law 

    Elgueta Rosas, María Francisca. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 1-8
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB