• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item

Teaching of electoral law in Venezuela: Proposal for an Instructional Program for the Law School of the Fermín Toro University

Enseñanza del derecho electoral en Venezuela: Propuesta de Programa Instruccional para la Escuela de Derecho de la Universidad Fermín Toro;
Ensino de direito eleitoral na Venezuela: Proposta de Programa de Instrução para a Faculdade de Direito da Universidade Fermín Toro

Author
Sanabria, Luis Palacios

Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/64528
10.5354/0719-5885.2021.64528
Abstract
The article reports the results of the work «Instructional Program on Electoral Legislation for the Promotion and Defense of the Right to Suffrage aimed at Students of the Law School of the Fermín Toro University. Barquisimeto, Lara State». The purpose of the research was to formulate a proposal for an instructional program to teach, in the face-to-face and blended modality, the Electoral Legislation subject at the Law School of the Fermín Toro University (Barquisimeto, Venezuela). The work was developed under a non-experimental design, supported by field research. It was descriptive in nature and was framed in the feasible project modality. The population is carried out by teachers from the Department of Public Law and Specific Professional Training of the Law School of the Fermín Toro University (20). The sample grouped 10 teachers from the subjects of Constitutional and Administrative. For data collection, a questionnaire was carried out. The study to diagnose the training need of the career in the disciplinary area and justify the proposal of the instructional program as a relevant training input for the profile of graduation from the career and additionally as an ideal space for teaching with a perspective of fundamental rights of suffrage.
 
El artículo informa los resultados del trabajo «Programa Instruccional sobre Legislación Electoral para la Promoción y Defensa del Derecho al Sufragio dirigido a los Estudiantes de la Escuela de Derecho de la Universidad Fermín Toro. Barquisimeto, estado Lara». La investigación tuvo como propósito formular una propuesta de programa instruccional para impartir, en la modalidad presencial y semipresencial, la asignatura Legislación Electoral en la Escuela de Derecho de la Universidad Fermín Toro de Venezuela. El trabajo se desarrolló a partir de un diseño no experimental apoyado en una investigación de campo. Fue de carácter descriptivo y se enmarcó en la modalidad de proyecto factible. La población se constituyó por los 20 docentes del Departamento de Derecho Público y Formación Profesional Específica de la Escuela de Derecho de la Universidad Fermín Toro. La muestra agrupó a diez docentes de las asignaturas de Constitucional y Administrativo. Para la recolección de datos, se utilizó un cuestionario. El estudio permitió diagnosticar la necesidad formativa de la carrera en el área disciplinar y justificar la propuesta del programa instruccional como insumo formativo relevante para el perfil de egreso de la carrera y, adicionalmente, como espacio idóneo para la enseñanza del sufragio con perspectiva de derechos fundamentales.
 
O artigo relata os resultados do trabalho «Programa Instrucional sobre Legislação Eleitoral para a Promoção e Defesa do Direito ao Sufrágio dirigido a Estudantes da Faculdade de Direito da Universidade Fermín Toro. Barquisimeto, Estado de Lara». O objetivo da pesquisa foi formular uma proposta de programa de ensino para ministrar, na modalidade presencial e semipresencial, a disciplina de Legislação Eleitoral na Faculdade de Direito da Universidade Fermín Toro (Barquisimeto, Venezuela). O trabalho foi desenvolvido sob um desenho não experimental, apoiado em pesquisa de campo. Era de natureza descritiva e enquadrado na modalidade de projeto viável. A população foi constituída por professores do Departamento de Direito Público e Formação Profissional Específica da Faculdade de Direito da Universidade Fermín Toro (20). A amostra agrupou 10 docentes das disciplinas de Constitucional e Administrativo. Para a coleta de dados, foi utilizado um questionário. O estudo possibilitou diagnosticar a necessidade formativa da carreira na área disciplinar e justificar a proposta do programa instrucional como insumo formativo relevante para o perfil de graduação na carreira e adicionalmente como espaço ideal para o ensino de sufrágio com fundamento perspectiva de direitos fundamentais.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB