• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

The propaganda dispositive through social media during the presidential campaign in El Salvador (2018-2019)

El dispositivo de la propaganda en las redes sociales de la campaña presidencial de El Salvador (2018-2019)

Author
Orantes Rivera, Elsy Tatiana

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/58774
10.5354/0719-1529.2021.58774
Abstract
Based upon a qualitative approach, the article analyzes the deployment of discursive and non-discursive practices, distributed over social media, through which the device of propaganda can operate within the framework of a political campaign, and would allow the veri cation of social imaginaries. The campaign elements acquire order and meaning when they are articulated on discourses of true and verification practices. The purpose is to determine the conceptual eld in which the relations between the notion of propaganda, social media, power-knowledge dispositives and social imaginaries would occur, as well as to describe their characteristics and common construction principles at the core of the presidential campaign in El Salvador, during the months of October 2018 to February 2019, in which president Nayib Bukele was elected.
 
El artículo analiza de forma cualitativa el despliegue de las prácticas discursivas y no discursivas, generadas y difundidas a través de redes sociales, mediante las cuales el dispositivo de la propaganda puede operar en el marco de una campaña política permitiendo la verificación de imaginarios sociales. Los elementos de campaña adquieren un orden y sentido cuando se articulan en discursos de verdad y prácticas de veri cación. El propósito es determinar el campo conceptual en el que se daría esta vinculación entre propaganda, redes sociales, dispositivos de poder-saber e imaginarios sociales, así como describir sus características y principios de construcción comunes en la campaña presidencial de El Salvador, durante los meses de octubre de 2018 a febrero de 2019, en la que resultó electo el presidente Nayib Bukele.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The Socio-Spatial Dimension of Social Capital. An Analysis of Neighborhood Social Capital and Collective Efficaciousness in Eight Social Housing Complexes in Chile 

    Ibarra, Sebastián; Universidad de Aysén. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 46, núm. 138 (2020)
  • Synergetic social work: Social intervention focusing on social networking and social capital 

    Saravia Cortés, Felipe. Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social; Núm. 25 (2014): Perspectivas: notas sobre intervención y acción social; 85-100
  • El área social y la producción de la revista chilena de terapia ocupacional: Reflexiones desde la terapia ocupacional social 

    Bianchi, Pamela Cristina; Serrata Malfitano, Ana Paula. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 16 Núm. 2 (2016): Diciembre; 127-141
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB