• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

TOWARDS A CRITICAL AND REFLEXIVE PEDAGOGY FOR TEACHING WRITING IN HIGHER EDUCATION

HACIA UNA DIDÁCTICA CRÍTICO-REFLEXIVA EN LA ENSEÑANZA DE LA ESCRITURA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR

Author
Lovera Falcón, Pablo

Uribe Gajardo, Fernanda

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/49253
Abstract
This paper analyzes the theoretical and practical implications of an academic writingteaching innitiative which emphasizes the role of the teacher and peer tutor as active observers of the different discursive forms of their disciplines, based on the analysis of their own literacy practices, through the identification of the functions and prototypical structures of academic texts in use and their role in the construction of knowledge. Since 2014, the program has promoted the implementation of this model, through tutorial support to students and pedagogical support to teachers to promote these skills across the curriculum, with the purpose not only of developing verbal skills, but also epistemological and heuristics that allow all actors to validate and consolidate their discursive and disciplinary knowledge based on the reflection on their literacies.
 
El presente trabajo analiza las implicancias teóricas y prácticas de una propuesta de enseñanza de la escritura académica que enfatice el protagonismo del docente y del tutor par como activos observadores de las distintas formas discursivas de su disciplina, a partir del análisis de sus propias prácticas escriturales, identificando cuáles son las funciones y estructuras prototípicas de los textos académicos en uso y su rol en la construcción del conocimiento. Desde el año 2014, el programa ha promovido la implementación de este modelo, mediante apoyo tutorial a estudiantes y acompañamiento docente para la inserción de estas habilidades a través del currículum, con el propósito no solo de desarrollar competencias verbales, sino también epistemológicas y heurísticas que permitan a todos los actores validar y afianzar sus saberes discursivos y disciplinares a partir de la reflexión sobre sus prácticas letradas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB