Show simple item record

Explorando las dinámicas temporales en la escritura de integración

dc.creatorValenzuela Muñoz, Ángel
dc.date2021-04-06
dc.date.accessioned2022-07-05T18:39:38Z
dc.date.available2022-07-05T18:39:38Z
dc.identifierhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/61509
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/189748
dc.descriptionThe study explores, through the keystroke logging (KSL) technique, the temporal dynamics during integration writing and their relationship with the quality of the written text. To meet the objective, 49 first-year university students (69.4 % female), after reading three abstracts on the same subject, wrote a book on a computer. The writings were evaluated by human judges, allowing the formation of ad hoc performance groups. Also, the writing process was divided into three periods. In the results, high-performing writers exhibit greater fluency during the process, while low-performing students show more extended pause periods at the start of textualization. At the same time, low-performance students show more extended pause periods at the beginning of the textualization. In this way, we hope to learn more about the methods during integration writing and to generate teaching strategies that favor the performance of the most descended students.en-US
dc.descriptionEl estudio explora, por medio de la técnica keystroke logging (KSL), las dinámicas temporales durante la escritura de integración y la relación de estas con la calidad del texto escrito. Para cumplir con el objetivo, 49 estudiantes de primer año de universidad (69,4 % mujeres), luego de leer tres abstract sobre un mismo tema, escribieron un texto en un computador. Los escritos fueron evaluados por jueces humanos, permitiendo conformar grupos de rendimiento ad hoc. Asimismo, el proceso de escritura se dividió en tres periodos. En los resultados, se observó que los escritores de rendimiento alto exhiben una mayor fluidez, mientras que los de bajo desempeño muestran ciclos de pausas más extensos al inicio de la textualización. De este modo, se espera conocer, aún más, los procesos durante la escritura de integración y generar estrategias de enseñanza que favorezcan el desempeño de los estudiantes más descendidos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/61509/65206
dc.relationhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/61509/68495
dc.rightsDerechos de autor 2021 Lenguas Modernases-ES
dc.sourceLenguas Modernas; Núm. 56 (2020): Segundo semestre; pp. 43-61es-ES
dc.source0719-5443
dc.source0716-0542
dc.subjectEscrituraes-ES
dc.subjectEscritura de integraciónes-ES
dc.subjectProceso de escrituraes-ES
dc.subjectKeystroke logginges-ES
dc.subjectEvaluaciónes-ES
dc.subjectWritinges-ES
dc.subjectIntegration writinges-ES
dc.subjectWriting processes-ES
dc.subjectEvaluationes-ES
dc.titleExploring Temporal Dynamics in Integration Writingen-US
dc.titleExplorando las dinámicas temporales en la escritura de integraciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record