Lighting the community: Design Anthropology and Participatory Design as a Social Approach
Iluminando la comunidad: Desgin Anthropology y Diseño Participativo como un enfoque social
Author
Rodrigues Bittencourt, Juliana
De Rocco, Aline Tusset
Frick De Moura, Luzia Menegotto
Berger, Ana
Abstract
This article aims to analyze a social project developed by a multidisciplinary group based on the theories of the emerging field of Design Anthropology (DA). Supported by a co-creation approach, the Parada do Sol project was facilitated by professionals from the Tecnopuc Creativity Laboratory (Tecnopuc Crialab) based on Participatory Design processes. The project aimed to support the community in its desire to initiate a process of social transformation through technology using renewable energy. The main objective of this article is to identify the benefits of using design processes to take advantage of local potential and meet the challenges brought by the real needs of the territory. The main contributions observed were that co-creation proved to be an important approach within the project, leading to the identification of a more relevant intervention for the community; for non-designer participants, this work model allowed the materialization of important solutions for the community, with the idealization of a sustainable bus stop. Presentamos un proyecto social desarrollado por un grupo multidisciplinario basado en las teorías del campo emergente del Design Anthropology (DA). El proyecto Parada do Sol fue facilitado por diseñadores, en base a procesos de Diseño Participativo, con el objetivo de apoyar a la comunidad en su deseo de iniciar un proceso de transformación social a través de la tecnología utilizando energías renovables, a fin de presentar un proceso proyectual relacionando conocimientos de Design Anthropology y Diseño Participativo aplicados al desarrollo de una intervención tecnológica en una comunidad periférica, desde un grupo multidisciplinario que incluye representación de la universidad, la industria y la sociedad. Los principales aportes observados fueron que el enfoque de Design Anthropology resultó ser fundamental para identificar la intervención más requerida por la comunidad, mientras el Diseño Participativo ayuda a insertar una participación efectivade los vecinos en la construcción de una nueva realidad en el espacio social de la comunidad. Para los participantes no diseñadores, este modelo de trabajo permitió la materialización visual de una solución importante para la comunidad, con la idealización de una parada de autobús sostenible, utilizando la energía solar como fuente de electricidad. Un proyecto que demostró la capacidad de un grupo multidisciplinario para actuar en conjunto y con determinación, mostrando el amplio alcance del grupo para movilizar recursos y hacer tangibles nuevas ideas
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Teaching and methodological innovations in the design process: A study on the protocols of conceptual design with Design and Engineering Students
Guerrero Valenzuela, Mauricio. Base Diseño e Innovación; Vol. 4 No. 3 (2018): Design in Ibero-America; 278-289 -
Potential implications from the methodological application of Design Thinking in urban design processes. Analysis from the designer's experience
Carrasco Pizarro, Carolina; Rivera Marchevsky, Maite; Acosta Scandela, Luisa; David, Beatrice; Lazo de la Cerda, Marcela. Revista de Urbanismo; No. 46 (2022): June; 75-94 -
How to enhance primary school EFL-teacher curriculum-design competences: the Competence Unit Design Model (CUD Mod)
Capperucci, Davide. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 44-63