Show simple item record

Caracterización laboral de psicólogos noveles en educación de la región del Biobío, Chile

dc.creatorSalinas-Cerda, Juan Pablo
dc.creatorVillablanca, Andrés E.
dc.creatorSandoval, Javier A.
dc.creatorOssa, Carlos J.
dc.date2022-06-22
dc.date.accessioned2022-07-11T16:22:35Z
dc.date.available2022-07-11T16:22:35Z
dc.identifierhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/813
dc.identifier10.29035/ucmaule.62.79
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195269
dc.descriptionThe tasks and role of educational psychologists is an important topic, but little researched; even less so with regard to new professionals, who have just entered the labor field. A study carried out in 2020, in the Biobío region in Chile, which analyzes the professional and labor characteristics of 27 new psychologists work- ing in educational establishments, is presented. A questionnaire of working and professional conditions applied in other studies on tasks and functions of the educational psychologist was used. The main results show that, at the labor level, most of them work in PIE programs and in school coexistence, have fixed-term contracts and have space and materials for their work. In the professional aspects, it is observed that a little more than half of them are taking a specialization course, their main tasks are individual and group intervention, and further back, individual diagnosis, while the least performed task is research. At the level of perception of the valuation of their area, a little less than half say that they perform other tasks that are not related to their functions; although 62 % say that their function con- tributes to the objectives of the establishment, only 17 % say that they can perform their tasks as educational psychologists.en-US
dc.descriptionLas tareas y el rol de los psicólogos educacionales es un tema importante, pero poco investigado; menos aún en lo concerniente a los profesionales noveles, que recién se integran al campo laboral. Se presenta un estudio realizado en 2020, en la región del Biobío en Chile, que analiza las características profesionales y laborales de 27 psicólogos/as noveles que se desempeñan en establecimientos educativos. Se utilizó un cuestionario de condiciones laborales y profesionales aplicado en otros estudios sobre tareas y funciones del psicólogo educacional. Los principales resultados muestran que, a nivel laboral, se desempeñan mayoritariamente en programas PIE y en convivencia escolar, presentan contratos a plazo fijo y cuentan con espacios y materiales para su trabajo. En los aspectos profesionales se observa que poco más de la mitad se encuentra realizando un curso de especialización, sus principales tareas son la intervención individual y grupal, y más atrás, el diagnóstico individual, mientras que la menos realizada es investigación. A nivel de percepción de la valoración de su área, poco menos de la mitad señala realizar otras tareas que no tienen relación con sus funciones; aunque el 62 % señala que su función aporta a los objetivos del establecimiento, solo el 17 % menciona que puede realizar sus labores como psicólogos educacionales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/813/919
dc.rightsDerechos de autor 2022 Juan Pablo Salinas-Cerda, Andrés E. Villablanca, Javier A. Sandoval, Carlos J. Ossaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceUCMaule; Núm. 62 (2022): UCMaule; 79-105es-ES
dc.source0719-9872
dc.source0717-2656
dc.titleJob description of new psychologists in education from the Biobío region in Chileen-US
dc.titleCaracterización laboral de psicólogos noveles en educación de la región del Biobío, Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetextoes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record